PROPOSTA CULTURAL

Pere Bujosa Group actua a Muro dins el festival Alternatilla Jazz

Més música, presentacions de llibres, tallers, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Pere Bujosa Group / Concert

Teatre Municipal de Muro (carrer de Joan Carles I, 27) / Dia 28 a les 20.30 h

El jove músic mallorquí Pere Bujosa prové d’una família melòmana. A ca seva sonava des de música clàssica fins a discos de bandes com The Rolling Stones i Jimi Hendrix. Comença la seva formació musical a Palma, als onze anys, iniciant-se en el contrabaix clàssic. En paral·lel, s’interessa per la música moderna i comença a estudiar a la Factoria de Músics, on assisteix a classes de baix elèctric i toca amb grups de l’escena local de l’illa com Boc, Oprimits, Matesound i Salvador Sobral, a més de participar com a músic d’estudi en alguns enregistraments. Més tard decideix traslladar-se a Barcelona, ciutat a la qual cursa Música Moderna i Jazz al Conservatori del Liceu. Allà és alumne d’alguns dels músics locals més acreditats, com ara H. Fumero, D. Mengual, Marc Miralta, Gary Willis o Llibert Fortuny, i assisteix a 'master-classes' d’artistes de la talla de Richard Bona, Chucho Valdés, Kenny Barron, Dave Holland, Kurt Rosenwinkel i John Patitucci, entre d’altres. Al 2014 participa en un programa d’intercanvi que li permet estudiar a la University of North Texas (USA). Actualment resideix a Àmsterdam i lidera la formació Pere Bujosa Group, amb la qual acaba de publicar el disc ‘Who’s Holland’, en la gira de presentació del qual està immers en aquests moments. En aquesta ocasió toca amb Tomàs Fosch al piano, Gianni Gabliardi al saxo i Quique Ramírez a la bateria.

Quinteto O Globo / Concert

CaixaForum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Dia 28 a les 19 h

Quinteto O Globo és format per Gala Kossakowski (flauta), Rocío Jurado (oboè), Natacha Correa (clarinet), Andrea Pérez (fagot) i Jessica Rueda (trompa). Format a l'Escola Superior de Música Reina Sofía l'any 2015, tots els integrants d’aquest grup són alumnes de l'escola en els seus diversos departaments d'instrument. Des del curs 2015-2016 estudien a l'Institut Internacional de Música de Cambra de Madrid, al Departament de Vents amb els professors Klaus Thunemann, Hansjorg Schellenberger i Radovan Vlatkovic.

‘Aquesta és la meva carta al món’ / Presentació de llibre

Embat Llibres (passatge particular Joan XXIII, s/n. Palma) / Dia 28 a les 19 h

Presentació d’‘Aquesta és la meva carta al món’, d’Emily Dickinson, traduïda per Marcel Riera. Segons el professor Harold Bloom, Emily Dickinson manifestava més originalitat que cap altre poeta des del Dant, llevat de Shakespeare. Però el lector català, fins ara, no disposava de cap traducció àmplia de la seva obra. Marcel Riera, poeta i traductor, ha fet una tria de més de 200 poemes representatius d’aquesta escriptora única i enigmàtica, la més poderosa de la poesia nord-americana i una de les més influents de tots els temps. Intervindran en la presentació Miquel Àngel Llauger, poeta i traductor de l’anglès, i el mateix Marcel Riera.

Titella llop / Taller

Biblioteca de Son Ferriol (Sant Joan de la Creu, 43) / Dia 28 a les 17.30 h

Taller per a nins de 3 a 9 anys per elaborar un titella amb forma de llop, amb el qual es podran representar històries inventades o contes populars en què aparegui aquest animal.

‘Un món de mil dimonis’ / Exposició

Casa de Cultura Ses Cases Noves (Santanyí) / Fins al 15 de desembre

L’exposició ‘Mil Dimonis’ creix i incorpora nous elements i recursos per mostrar la diversitat de representacions de dimonis al món. A la mostra de Juan José Luna Potti 'Un recorregut per la devoció dimoniera a Mallorca', s’hi incorporen expressions culturals d’arreu del planeta, a través d’una selecció de les imatges dels fotògrafs Friso Spoelstra (sèrie ‘Devils & Angels’, 2016) i Charles Fréger (sèries ‘Wilder Maan’, 2012, i ‘Yokainoshima’, 2015). L’exposició incorpora també un mapamundi de dimonis, que recull i ubica 50 representacions de dimonis arreu del món, a través d’il·lustracions creades per Melicotó. La selecció, basada en la recerca de l’antropòleg Francesc Sureda Alemany, ens permet descobrir expressions universals i ancestrals que ens connecten i alhora ens singularitzen.

‘FluPlu’ / Exposició

Casal Son Tugores (Alaró) / Fins al 31 de gener

El Casal Son Tugores acull l'exposició de Keila Alaver (Paraná, Brasil, 1970), qui a decidir quedar-se a Alaró fins a finals de desembre després de la seva residència el passat mes de Setembre a Addaya Centre d’Art Contemporani. L'artista Brasilera investiga objectes representatius de la cultura on ella es trobi que hagin desaparegut a poc a poc del mercat, sigui per la falta d'interès dels consumidors, sigui per l'alteració en la cadena de producció local, sigui perquè han estat reemplaçats per objectes provinents del sistema de producció a gran escala, essent el seu valor de mercat més econòmic i, a més, no tenen connexió amb les peculiaritats del lloc. Keila reprèn, doncs, la qualitat dels objectes escollits, utilitzant l'apropiació com a procediment per a la creació del seu propi treball.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018 

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d' art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF