PROPOSTA CULTURAL
Cultura 09/11/2017

‘Mármol', una tragèdia contemporània a Sa Màniga de Cala Millor

Més teatre, contes, música, xerrades, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
13 min

‘Mármol’ / Teatre

Auditori Sa Màniga (Son Galta, 4. Cala Millor) / Dia 10 a les 20.30 h

‘Mármol'.

‘Mármol’ és una comèdia amarga, una tragèdia contemporània en què els seus quatre herois es troben abocats a un destí del qual és impossible escapar i en el qual un somni pot convertir la vida en malson. A ‘Mármol’ s’estableix un debat entre el desig de ser lliure a qualsevol preu i el valor dels nostres compromisos. Somni i realitat es converteixen en els dos pols entre els quals estam obligats a viure.

‘La classe’ / Teatre

Sala Petita del teatre Principal (Riera, 2A. Palma) / Dia 10 a les 20 h

‘La classe’.

‘La classe’ planteja un viatge a través de la vida de dos amics, dos adolescents companys de pupitre als quals anirem seguint pràcticament al llarg de tota la seva vida. ‘La classe’ és una obra que parla de molts de temes, tots presents en les nostres vides. Parla de l’amistat entre dos homes, amb els quals descobrim tot un seguit de secrets que els envolten, uns secrets que podrien ser de qualsevol de nosaltres. També parla de la maduresa personal, de les decisions que s’han de prendre a mesura que es creix i com aquestes decisions van formant les nostres vides. Una obra a cavall entre el teatre contemporani anglès i la tragèdia grega.

‘Cançons per a Matilda: conta’m un conte’ / L’hora del conte

Biblioteca municipal d’Alaró / Dia 10 a les 16.30 i a les 17.30 h

‘Cançons per a Matilda: conta’m un conte’.

Activitat de dinamització lectora per a infants de 0 a 3 anys, a càrrec d’Arantzazu Riera. Una manera de compartir amb els infants una experiència divertida i estimulant a través de la música i la lectura.

The Furrow Collective / Folk You

Centre Cultural Sa Nostra (Concepció, 12. Palma) / Dia 10 a les 20 h

The Furrow Collective.

Moltes de les millors bandes britàniques noves provenen de grups de músics ja coneguts pel seu treball en solitari i la participació en altres projectes, i The Furrow Collective n’és una. Des del seu primer àlbum ‘At our next Meeting’ (Cadiz Music Ltd. 2014), la crítica els ha valorat com un dels grups més rellevants i importants que discretament es convertiran en un dels grups més valuosos del folk internacional. Són un quartet anglès i escocès que es van ajuntar per tornar a interpretar cançons tradicionals i comprèn els talents de Lucy Farrell (violí, viola, serra, veu) , Rachel Newton (arpa, violí, veu), Emily Portman (banjo, concertina, veu) i Alasdair Roberts (guitarres, veu).

Andrea Motis i Joan Chamorro Quartet / X Festival Jazz Voyeur

Trui Teatre (Son Rapinya, 29. Palma) / Dia 10 a les 21 h

Andrea Motis i Joan Chamorro Quartet.

Torna el millor jazz del món a Palma. Amb la música d’ídols de la categoria de Louis Armstrong i Chet Baker, la jove trompetista i cantant Andrea Motis, amb Joan Chamorro, sorprèn el públic des de 2012, any en què Quincy Jones s’hi va fixar i la va convidar a compartir escenari en el Festival de Peralada. Després d’editar sis discs aclamats per la crítica juntament amb el baixista Joan Chamorro; la trompetista, cantant i compositora resident a Barcelona fa el seu debut en solitari amb ‘Emotional Dance’. Amb el disc ‘Emotional Dance’, Andrea Motis i Joan Chamorro se sumen al catàleg de l’emblemàtic segell Impulse i a la seva inacabable llista d’artistes que recull les figures més notables de la història del jazz des de 1960. Una prova més que a costa de talent, solidesa, carisma i treball, s’han convertit en un dels fenòmens més sorprenents que ha donat el jazz europeu en molt de temps.

Simfonia ‘Serra de Tramuntana’ / Música

Conservatori Superior de les Illes Balears (Alfons el Magnànim, 54. Palma) / Dia 10 a les 19.30 h

Simfonia ‘Serra de Tramuntana’.

Concert del Cor Ciutat de Mallorca i la Banda Municipal de Música de Palma, sota la direcció de Juan Miguel Romero i amb Toni Mairata.

Daniel Higiénico / Música

Espai Xocolat (Font i Monteros, 18. Palma) / Dia 10 a les 20.30 h

Daniel Higiénico.

Daniel Higienico presentarà amb un concert íntim el seu nou treball discogràfic, ‘Daniel Higiénico blues experience’, editat en CD i vinil. Un projecte de gènere inpirat en els clàssics del blues, de tots els estils i èpoques.

‘Dones comunistes’ / Xerrada

Llibreria Lluna (General Riera, 68. Palma) / Dia 10 a les 20 h

‘Dones comunistes’.

L’escriptora mallorquina Roser Amills exposarà una visió novedosa de les dones del comunisme primerenc i de com era la seva vida a partir de la protagonista de la seva nova novel·la, ‘Asja. Amor de dirección única’ (Comanegra ed., octubre 2017). Què en sabem, de les dones que lluitaven a les revoltes bolxevics de 1917? I de les que van patir tanta gana que algunes es van suïcidar, com la Marina Tsvetaeva? I de les intel.lectuals? I de les que es divorciaven i eren respectades al principi i després van acabar perseguides, jutjades i empresonades a gulags? Una xerrada plena d’informació, dades i temes per reflexionar sobre una de les facetes menys conegudes de la revolució soviètica.

‘Les dones sàvies’ / Teatre

Teatre del Mar (carrer de Llucmajor, 20. Palma) / Dia 10 a les 21 h

‘Les dones sàvies’.

1672, França. Molière i la Companyia del Rei estrenen una comèdia de costums amb un embolic familiar en què es recull l’afany de saber de les dones i posa en evidència un poeta mediocre i cregut de l’època. 2016, Catalunya. Molière i només dos actors estrenen la mateixa comèdia de costums amb un embolic familiar en què, amb un joc interpretatiu que trenca les convencions, es recull la burla dels pedants d’avui dia.

‘En construcción’ / Teatre

Auditori de Peguera (carrer dels Pins, 17. Palma) / Dia 10 a les 20.30 h

‘En construcción’.

‘En Construcción’ incorpora i explora l’obsessió per fer, construir i ocupar el temps de l’ésser humà, obviant l’"estar presente", "el ser". La creació d’una idea però sense sentir-la. ‘En Construcción’ reivindica la dispersió humana en el "com hauria de ser" que protagonitza l’actual societat per deixar-nos dur per la puresa i ingenuïtat de viure les relacons humanes senzillament des del sentir.

‘Lorca, que te quiero Lorca’ / Teatre

Sala Delirious (carrer de Mateu Enric Lladó, 12. Palma) / Dia 10 a les 21.30 h

‘Lorca, que te quiero Lorca’.

A Lorca el varen detenir la matinada, i en 48 hores el fusilaren sense judici i d’amagat… Per la seva obra?, per un missatge en escriure?, per lliure pensador?, per significar tot allò oposat al règim? El més normal és pensar que avui dia seria impossible que succeís un fet similar… o no…

‘Diàlegs’ / Música i dansa

Sala Albert Camus (Sant Lluís, 54. Sant Lluís) / Dia 10 a les 20 h

‘Diàlegs’.

Espectacle de dansa i piano, en què so i moviment es fusionen, en què les notes abracen el cos. Un diàleg que s’estableix entre la pianista Estefi Taltavull i la ballarina Marie Tholon dins un univers de dansa contemporània i música minimalista, fent un viatge a través de les emocions humanes.

‘500 anys de Reforma protestant’ / Conferència

Centre Social Bones Notícies (carrer Xarraca, 8. Eivissa) / Dia 10 a les 19.30 h

‘Blade Runner 2049’.

Emmarcada dins el 500è aniversari de la Reforma Protestant Martin Luter, Josep-Lluís Carod Rovira, director de la Càtedra sobre diversitat social de la Universitat Pompeu Fabra i autor de la ‘Història del Protestantisme als Països Catalans’, pronunciarà aquesta conferència.

‘Blade Runner 2049’ / Cinema

Sala de Cultura de Formentera / Dia 10 a les 21.30 h

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

Trenta anys després dels actes del primer film, un nou blade runner, K descobreix un secret llargament ocult que podria posar fi al caos que impera en la societat. El descobriment de K el du a iniciar la recerca de Rick Deckard, un blade runner la pista del qual es va perdre fa 30 anys.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

‘Promontoris i murades’.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Promontoris i murades’ / Exposició

Sala municipal d’exposicions el Roser (Ciutadella) / Fins al 18 de novembre

Cartell de l'exposició.

L'exposició mostra els resultats de les diferents campanyes d'excavació duites a terme pels membres de l'equip Entre Illes als jaciments costaners de Cala Morell (Ciutadella) i de sa Ferradura (Mallorca). Inauguració dia 6 d'octubre a les 20 h.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

‘Eva Kircz’.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ .

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
'Bennazar Palma'.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
‘500 anys de Reforma protestant’.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats