PROPOSTA CULTURAL
Cultura 08/11/2017

‘La classe’, entre el teatre contemporani anglès i la tragèdia grega, al Principal de Palma

A més, presentacions de llibre, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
10 min

‘La classe’ / Teatre

Sala Petita del teatre Principal (Riera, 2A. Palma) / Dia 9 a les 20 h

‘La classe’.

‘La classe’ planteja un viatge a través de la vida de dos amics, dos adolescents companys de pupitre als quals anirem seguint pràcticament al llarg de tota la seva vida. ‘La classe’ és una obra que parla de molts de temes, tots presents en les nostres vides. Parla de l’amistat entre dos homes, amb els quals descobrim tot un seguit de secrets que els envolten, uns secrets que podrien ser de qualsevol de nosaltres. També parla de la maduresa personal, de les decisions que s’han de prendre a mesura que es creix i com aquestes decisions van formant les nostres vides. Una obra a cavall entre el teatre contemporani anglès i la tragèdia grega.

‘España: error de sistema’ / Presentació de llibre

Casa Planas (avinguda de Sant Ferran, 21. Palma) / Dia 9 a les 19.30 h

‘España: error de sistema’.

‘España: error de sistema’ recull el projecte fotogràfic de Marc Femenia, fotoperiodista i doctor enginyer d’origen mallorquí i instal·lat a Suècia. Aquesta obra editorial deixa testimoni del saqueig del territori conseqüència de la major bombolla immobiliària de la història d’Espanya. El llibre documenta un total de 234 icones de malbaratament, un espectacular mapa de ciment que recorre 12.000 km per totes dels comunitats autònomes del país.

Orquestra Simfònica / Música

Auditòrium (passeig Marítim, 18. Palma) / Dia 9 a les 20 h

L’Orquestra Simfònica va oferir el darrer concert d’abonament de la temporada.

L'Orquestra Simfònica de les Illes Balears interpretarà 'Esclavos Felices' de J.C. de Arriaga, el 'Concert per a piano n. 23' de W.A. Mozart i la 'Simfonia n. 9' d'A. Dvorak en el tercer concert de temporada. Per a aquesta actuació, la Simfònica comptarà amb el seu director titular Pablo Mielgo, qui dirigirà i interpretarà com a solista el concert per a piano del compositor austríac.

‘Asja. Amor de dirección única’ / Presentació de llibre

Rata Corner (carrer dels Hostals, 17. Palma) / Dia 9 a les 19 h

‘Manda huevos’.

Roser Amills presenta la seva nova novel·la ‘Asja, Amor de dirección única’. Editada per Editorial Comanegra, aquesta novel·la recupera la història perduda d'Asja Lacis: una dona extraordinària que va enamorar Walter Benjamin. N'Asja Lacis va ser molt més que l'amant del filòsof Walter Benjamin: va ser una pensadora d'alt nivell, directora de teatre clandestí, una bolxevic convençuda i supervivent dels gulags russos. Ara, Roser Amills recupera la història perduda d'aquesta dona extraordinària i ens l'acosta en forma de novel·la.

‘Manda huevos’ / Projecció

Teatre de Manacor (avinguda del Parc, s/n) / Dia 9 a les 19 h

‘Barry Lyndon’.

Emprant només fragments de pel·lícules, fa uns anys Diego Galán va intentar sintetitzar a ‘Con la pata quebrada’ com el cinema espanyol havia representat el món de la dona espanyola aquests darrers setanta anys d’història. Amb similar tractament, ‘Manda huevos’ seria la seva lògica prolongació. Un recull prou significatiu de com el cinema espanyol ha observat, i també construït a la vegada, tot un seguit d'estereotips masculins de caire patriarcal i arrels profundament masclistes sorgits de sota les faldes del franquisme. Meitat homes, meitat soldats, el 'machito espanyol' ha toreat, entre partit i partit de futbol, la fam, l'emigració, la política, el sexe, i fins i tot la mateixa modernitat.

‘Barry Lyndon’ / Cinema

Casa del Poble de Formentera / Dia 9 a les 19 h

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

Adaptació d’una novel·la de l’escriptor anglès William Tackeray. Barry Lyndon, un jove irlandès ambició i sense escrúpols, es veu obligat a emigrar a causar d’un duel. A partir de llavors du una vida errant i plena d’aventures. Això no obstant, el seu somni és aconseguir una elevada posició social. I ho fa realitat en contreure un profitós matrimoni, gràcies al qual entra a formar part de la noblesa anglesa del segle XVIII.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

‘Promontoris i murades’.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Promontoris i murades’ / Exposició

Sala municipal d’exposicions el Roser (Ciutadella) / Fins al 18 de novembre

Cartell de l'exposició.

L'exposició mostra els resultats de les diferents campanyes d'excavació duites a terme pels membres de l'equip Entre Illes als jaciments costaners de Cala Morell (Ciutadella) i de sa Ferradura (Mallorca). Inauguració dia 6 d'octubre a les 20 h.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

‘Eva Kircz’.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ .

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
'Bennazar Palma'.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats