PROPOSTA CULTURAL
Cultura 07/11/2017

La violinista Rolanda Ginkute i el pianista Vadim Gladkov, intèrprets del tercer concert del IV Festival de Tardor

A més, glosat, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
9 min

IV Festival de Tardor / Concert

CC Sa Nostra (carrer de la Concepció, 12. Palma) / Dia 8 a les 20 h

Rolanda Ginkute.

El tercer concert del festival serà a càrrec de la violinista lituana Rolanda Ginkute, que hi participa per primera vegada, i el pianista Vadim Gladkov. Ginkute, tot i ser jove, ha estat premiada a diversos concursos i ha actuat amb grans artistes internacionals. Gladkov, així mateix, ha obtingut reconeixements i és un músic assidu en els festivals europeus més importants. En aquesta ocasió interpretaran dues de les obres més rellevants del repertori violinístic de cambra: la ‘Sonata n. 9’ de Beethoven i la ‘Sonata n. 3’ de Brahms.

Trobades amb... Paula Bonet

CaixaForum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Dia 8 a les 19 h

Il·lustració de Paula Bonet.

Paula Bonet és un nom imprescindible quan es parla actualment d'il·lustració i pintura a Espanya. Entre les seves publicacions, destaquen els llibres dels quals és autora tant del text com de la imatge: ‘Qué hacer cuando en la pantalla aparece The End’ (2014, Lunwerg), ‘813’ (La Galera, 2015) i ‘La sed’ (2016, Lunwerg), un llibre tan cruel com bonic en què l'artista reinventa la seva estètica. Els seus últims treballs són ‘Quema la memoria’ (2017, Lunwerg) i ‘Escribe con Rosa Montero’ (2017, Alfaguara). La seva obra, carregada de poesia, s'ha exposat en diferents ciutats europees. En aquesta trobada parlarà del que s’amaga rere la seva obra, un univers poètic format per imatges punyents i belles que destaquen per l’emoció.

‘Gloses de Prima’ / Glosat

Teatre Mar i Terra (carrer de Sant Matgí, 89-91. Palma) / Dia 8 a les 20.30 h

Dins el cicle Palma Folk, Glosadors de Mallorca presenta ‘Gloses de Prima’, amb Sebastià Adrover, Mateu ‘Xurí’, Maribel Servera, Pau Riera i Miquel Servera.

‘Amazona’ / Documental

Sala Albert Camus (carrer de Sant Lluís, 58. Sant Lluís) / Dia 8 a les 20 h

'Amazona'.

Què fa que una dona sigui bona mare? Cal per força renunciar als propis somnis, per extrems que siguin, quan tens fills? Clare Weiskopf, la directora del film, tenia 11 anys quan la seva mare va fugir a la jungla colombiana i la va abandonar, a ella i al seu germà petit. Trenta anys després, Clare queda embarassada i decideix retrobar-se amb la mare per mirar de trobar respostes i tancar ferides. Necessita tenir el seu propi concepte del significat de la maternitat. Emprèn així un viatge a les profunditats de l’Amazones que li servirà per explorar una relació mare-filla que creia perduda i que la transportarà a l’interior del seu propi ésser, l’únic camí possible per reconciliar-se amb ella mateixa. Una història fascinant entre dues dones, mares i filles, plena de converses que fan saltar espurnes; una història que ens situa davant un dilema moral sobre els límits de la llibertat i la responsabilitat.

‘Les receptes d'Apol·lònia Adrover, cuinera de Sa Vall’ / Presentació de llibre

Born de llibres (passatge de Santa Catalina de Sena, 6. Palma) / Dia 8 a les 19 h

Presentació de l'edició de butxaca del llibre de receptes d'Apol·lònia Adrover, la cuinera de Sa Vall. Es tracta de la reedició de les receptes ja publicades anteriorment però en un format senzill i amb un índex més pràctic, cosa que fa que sigui més útil per tenir a la mà a la cuina. Aquest volum, a més, inclou algunes receptes que els seguidors de la cuina d'Apol·lònia reclamaven, com ara la dels robiols i la del frit de matances, i fins i tot algunes fruit de l'intercanvi entre altres amics cuiners. Serà presentat per Mariona Ràfols, autora, i Tomeu Arbona, pastisser del Fornet de Sa Soca.

‘Quan l’art restaura la memòria’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 15 de desembre

Escultura en forma de pinya i autoretrats d'Andreu Maimó a la mostra 'Quan l’art restaura la memòria'.

El contacte amb la terra, foravila, la pagesia, la naturalesa de Felanitx vista per Andreu Maimó es mostra ara en una exposició. "Un artista amb una trajectòria consolidada i de qualitat", ha destacat el comissari de l'exposició i escriptor Guillem Frontera, qui també ha alabat la capacitat de Maimó "d'explicar sempre el mateix sense repetir-se mai". "Un artista únic, singular, un treballador constant que es manifesta amb totes les eines que té a l'abast", ha recalcat el també col·laborador de l'ARA Balears. Formen la mostra una vuitantena d'obres de l'artista felanitxer creades des de l'any 2010 fins a l'actualitat i amb diferents suports: obra gràfica, litografia, xilografia, gravat i escultura ceràmica. Té totes les eines a les seves mans.

'Anglada-Camarasa. Racons predilectes' / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 2 de setembre de 2018

Anglada-Camarasa. Racons predilectes.

Anglada-Camarasa va fer del paisatge de Mallorca un dels seus motius predilectes. Tot i que ja l’havia cultivat en la seva època d’aprenentatge a Catalunya (1886-1894) i puntualment en un viatge a la Bretanya el 1904, la llum mediterrània i l’orografia de Pollença li ofereixen un nou escenari, que aprofitarà amb escreix i en el qual trobarà nous camins per a la seva pintura. Tal com havia fet a París amb altres temes, Anglada continua treballant amb el seu rigorós procediment: observar detingudament el seu entorn, trobar l’objecte, captar-ne l’essència en una nota ràpida i, un cop al taller, donar forma a l’obra definitiva, més complexa. És un procediment llarg, que li exigeix temps i concentració. Vigila amb cura tots els detalls, des de la composició fins a la presentació del tema, des de la llum fins a la sensació de matèria i el color, superposant capes successives de pintura que ha de deixar assecar per obtenir l’efecte desitjat. Espera dies, de vegades mesos, per tornar a viure l’instant adequat o trobar l’efecte precís de llum que incideixi sobre el tema prèviament escollit.

‘Promontoris i murades’ / Exposició

Sala municipal d’exposicions el Roser (Ciutadella) / Fins al 18 de novembre

‘Promontoris i murades’.

L'exposició mostra els resultats de les diferents campanyes d'excavació duites a terme pels membres de l'equip Entre Illes als jaciments costaners de Cala Morell (Ciutadella) i de sa Ferradura (Mallorca). Inauguració dia 6 d'octubre a les 20 h.

'Experiment any 2100. Què ens espera a la Terra del futur?' / Exposició

CaixaFòrum de Palma (pl. Weyler, 3) / Fins al 7 de gener de 2018

Cartell de l'exposició.

La preocupació pel temps futur ha estat una constant durant tota la història de la humanitat. En l'actualitat es disposa dels coneixements i dels mètodes necessaris per poder fer prediccions raonables sobre com pot ser el demà. La tècnica que es fa servir, basada en el mètode científic, s'anomena prospectiva. Així, en aquesta mostra, a través de grans obres literàries i cinematogràfiques de ciència-ficció, es podrà descobrir en què consisteix i com treballa la prospectiva, i s'analitzaran les anomenades megatendències, és a dir, els grans canvis que es van conformant lentament, que influeixen de manera decisiva en la societat i en determinen l'evolució. Concretament, la mostra se centra en les prediccions que fan els analistes sobre com pot evolucionar el món en els àmbits socials, mediambientals i tecnològics al llarg del segle XXI. L'exposició es basa en el document 'The European Environtment. State and outlook 2010 Assessment of global Megatrends', de l'European Environtment Agency. Després de la inauguració, Jordi Aloy, el coordinador de la mostra, hi oferirà una visita guiada.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma) / Fins al 31 de desembre
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats