PROPOSTA CULTURAL
Cultura 02/05/2017

El Ballet de Moscou torna a l’Auditorium de Palma amb ‘El llac dels cignes’

A més, música, cinema, conferències, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
10 min

‘El llac dels cignes’ / Ballet

Auditorium (passeig Marítim, 18. Palma) / Dia 3 a les 20 h
‘El llac dels cignes’.

El Ballet de Moscou torna a l’Auditorium de Palma amb ‘El llac dels cignes’. Un meravellós somni començà el 1989 quan el director Timur Fayziev, solista de les millors companyies russes des de l’adolescència, funda el Ballet de Moscou amb l’objectiu de difondre i contagiar la seva passió pel món del ballet. Actualment aquest ballet s’enorgulleix de la seva experiència amb 25 anys de gires internacionals. En aquesta ocasió interpreta un dels clàssics, ‘El llac dels cignes’, la famosa història del príncep Sígfrid enamorat de la bella reina dels cignes, Odette, una dona víctima d’un encanteri que espera la promesa d’amor etern per tornar a ser humana.

‘Dies de llum’ / Documental

Teatre Municipal Catalina Valls (passeig de Mallorca, 9. Palma) / Dia 3 a les 19.30 h
'Dies de llum'.

L’ACIB compleix deu anys des que es constituí el 2006. Han estat exactament 3.650 dies de llum que han generat un patrimoni cultural, sense precedents, a la comunitat balear. A ‘Dies de llum’, un documental commemoratiu dels deu anys de l’associació i dirigit per Andrés López, més de quaranta directors de cinema conten les seves experiències darrere de la càmera.

Nascilansky Duo / Concert

CC Sa Nostra (carrer de la Concepció, 12. Palma) / Dia 3 a les 20 h
Nascilansky Duo.

Segon concert del IV Festival de Primavera de la Societat de Concerts de Palma. En aquesta ocasió hi actuarà Nascilansky Duo, que durà un espectacle sorprenent, ple de ritmes i motius de diverses parts del món. Saúl Mansilla al saxòfon i Víctor Mansilla al piano interpretaran obres de Ravel, Piazzola i Iturralde.

Bartomeu Manresa i Banda de Música de Palma / Concert

Basílica de Sant Francesc (plaça de Sant Francesc, 7. Palma) / Dia 3 a les 20.30 h
Bartomeu Manresa.

Dins la X Setmana Internacional d’Orgue Antoni Martorell, concert de Bartomeu Manresa i la Banda de Música de Palma, dirigida per Juan M. Romero. Aquest organista mallorquí té un repertori molt ampli i el seu toc clar i precís i la seva capacitat especial per combinar els distints sons de l’orgue són algunes de les qualitats que li reconeixen el públic i la crítica. Com a solista, interpretarà ‘Tocata, adagio i fuga en Do major, BWV 564’, de Bach; ‘Meditation’ (del recull The Zodiac), d’Antoni Martorell, i ‘Allegro’ (de la simfonia núm. 6 op. 42 en sol m), de Widor. Amb la Banda de Música de Palma, interpretarà ‘Adagio en sol menor’ (Transc. E. Pastor), de Tomaso Albinoni; ‘Nocturne’ (per a quintet de metalls i orgue), de Robin Dinda, i ‘Música per als Reials Focs d’Artifici. Overture, Bourrée, La paix, La Rejouissance’ (Transc. E. Pastor i V. Martínez), de Häendel.

‘El concert del llibre vermell’ / Concert

Teatre Espanya (carrer de Sant Jaume, 81. Santa Eulària del Riu) / Dia 3 a les 21 h
'El cançoner del llibre vermell'.

‘El cançoner del llibre vermell’ és un cançoner dins un llibre copiat al Monestir de Montserrat al segle XV que conté cançons dedicades a entretenir els peregrins que arribaven a dalt de la muntanya on està situat el monestir. L’interpretarà Trobairitz.

‘La genética en el cine: mutantes y clones’ / Conferència

CaixaForum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Dia 3 a les 19 h
'Gattaca', un exemple de les Tardes cinetífiques.

Dins el cicle Tardes cinetífiques: superherois, clons, androides i altres éssers extraordinaris, ‘La genética en el cine: mutantes y clones’ a càrrec de Carlos Briones, director del grup d’Evolució Molecular del CSIC al Centre d’Astrobiologia (CSIC-INTA). La investigació científica i els avenços de la tecnologia sempre han despertat l’interès dels guionistes i els directors de cinema comercial. En concret, els desenvolupaments de la genètica s'han utilitzat en nombroses pel·lícules com a font d'inspiració, però també com a amenaça o esperança per a la humanitat. En aquesta xerrada se’n mostraran nombrosos exemples, que es comentaran en el context del que actualment resulta possible o impossible en la manipulació dels nostres gens.

Escriptura creativa / Taller

Llibreria Lluna (carrer del General Riera, 68. Palma) / Fins dia 28 de juny del 2017 de 19 a 20 h
Llibreria Lluna.

La llibreria Lluna ofereix un curs d’escriptura creativa, amb sessions de tres dimecres alterns per a cada aspecte de l’escriptura (dues de teòriques i una de pràctica). Dies 15 i 29 de març i 12 d’abril, la focalització; dies 26 d’abril i 10 i 24 de maig, els personatges; dies 7, 21 i 28 de juny, els diàlegs. Preu: 65 euros cada taller.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Els meus amics’ / Exposició

Rialto Living (carrer de Sant Feliu. Palma) / Fins al 23 de maig
'Els meus amics'.

Damià Ramis exposa dotze escultures d’animals de mida natural i fetes amb una tècnica personal i molt expressiva a ‘Els meus animals’. Entre d'altres, hi ha un cranc, un mussol, un porc i una pantera. Totes les figures tenen colors vius i una gran expressivitat.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost
L'exposició 'Toni Catany. D’anar i tornar' al Casal Solleric.

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Miguel en Cervantes. El retablo de las maravilla’ / Exposició

Ca n’Oliver (carrer d'Anuncivay, 2. Maó) / Fins al 24 de maig
‘Miguel en Cervantes. El retablo de las maravilla’.

L’exposició ret homenatge a la màxima figura de la literatura espanyola i inclou il·lustracions de Miguelanxo Prado i David Rubín, dos dels més destacats historietistes espanyols, que aborden la mostra des del llenguatge contemporani de la il·lustració i el còmic.

‘Noray. La ancha frontera’ / Exposició

Sala de Cultura Sa Nostra (carrer d'Arraval, 32. Maó) / Fins al 12 de maig
‘Noray. La ancha frontera’.

Es tracta d’una mostra del fotògraf Juan Valbuena. L’exposició està comissariada per Sandra Maunac i organitzada per l’Ajuntament de Maó, en el marc de les Trobades Literàries Mediterrànies Albert Camus, que organitzen l’Ajuntament de Sant Lluís i Miguel Ángel Moratinos.

‘Sin rumbo fijo’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 4 de juny
'Sin rumbo fijo'.

Steve Afif va néixer a Alexandria al 1943 i va ser deportat al 1956 quan la ciutat va deixar de ser colònia britànica. Una vegada a Londres, va iniciar estudis a la Byam School of Drawing and Painting i tres anys després obtingué una beca d'estudis a la Royal Academy of Arts. De llavors ençà sempre ha estat unit al món de l'art i ha exercit tant d'artista com a galerista. A finals dels anys 60 fixà la seva residència a Mallorca, on encara viu i treballa. La seva obra abraça des de la pintura fins a l'escultura, però és en el camp del dibuix on defineix tot el seu ample registre de tècnica i contingut. No li són estranys el llapis, el bolígraf, l'aquarel·la, el guaix, la tinta xinesa ni la sanguina i deixa empremtes de la seva qualitat amb les quals defineix accions i actuacions en què transmet un ampli registre d'emocions. Irònic, burlesc, agressiu, dantesc, apocalíptic, sorneguer... són adjectius que poden acompanyar tota la seva obra, sempre girant entorn del gènere humà, les seves emocions i perversions. ‘Sin rumbo fijo’ és un ampli recull d’una part de la seva extensa producció creativa que testimonia l'aportació d'aquest artista al camp de l'art contemporani fet a Mallorca, una terra d'acollida on gaudeix d'un profund i sincer reconeixement per part d’artistes, galeristes i col·leccionistes.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

‘Escletxes’ / Exposició

Can Gelabert (carrer de la Portella, s/n. Binissalem) / Fins al 8 de maig
‘Escletxes’.

Imma Alonso exposa la seva obra amb el títol d’‘Escletxes’. Ella mateix la defineix així: escletxa, obertura irregular, peces mal encaixades; darrere, llum, o foscor, o esperança, o conflicte, intuïcions que no entenem, camins de memòria i de futur, al davant, murs, parets, parets viscudes, històries no explicades, paisatges; de dins a fora, de fora endins, escletxes de llum, de color, d'emocions. Recerca d'identitats, d'espais.

‘Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat. 1929-1939’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3) / Fins al 4 de juny
‘Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat. 1929-1939’.

Aquesta mostra, organitzada per l'Obra Social "la Caixa", el Museu Nacional d'Art de Catalunya i l'Arxiu Nacional de Catalunya, se centra en quatre aspectes del treball fotogràfic de Gabriel Casas, un dels fotògrafs del país més importants dels anys trenta. En primer lloc, la gent. Casas va ser un mestre del retrat que va reflectir una manera moderna de viure. Homes i dones d'acció, dinàmics, disposats a intervenir en la vida pública, escrivint, competint, treballant o fent política. En segon lloc, la realitat prismàtica del carrer: des d'una cursa d'automòbils en un autòdrom fins a l'enfrontament entre policies i manifestants en una vaga, de la Via Laietana (que en aquella època era un nou centre de la ciutat) als balls més populars de la Barcelona canalla. El tercer apartat connecta la fotografia de Casas amb el moviment internacional de la Nova Visió: espais, objectes, allò que el poeta Josep M. de Sagarra va anomenar l'ànima de les coses, reflectida en imatges sorprenents i punts de vista inèdits. L'exposició es tanca amb un dels aspectes precursors de la seva obra: l'atenció cap als desafavorits i els exclosos, els conflictes socials, que va abordar, càmera en mà, per obtenir imatges d'una potència extraordinària. 4 euros amb un 50% de descompte per als clients de CaixaBank.

‘La dona i el microcrèdit, històries de treball i esperança’ / Exposició

Sala d'Exposicions de l'Ajuntament de Calvià / Fins al 26 de maig
‘La dona i el microcrèdit, històries de treball i esperança’.

Dins el programa Dia de la dona, l'ONGD Treball Solidari proposa un viatge pel món de la mà de dos protagonistes d'excepció: el microcrèdit i la dona. Tal vegada els grans responsables d'una nova manera de concebre les economies familiars i d'albirar, a la fi, un somni: portar l'esperança d'un futur millor a milions de persones. Horari: de dilluns a divendres, de 9 a 20 h.

‘L'arquitectura talaiòtica a la prehistòria de Menorca’ / Exposició

MAEF - Museu Arqueològic d'Eivissa i Formentera (Via Romana, 31. Eivissa) / Fins al 3 de maig
‘L'arquitectura talaiòtica a la prehistòria de Menorca’.

Aquesta exposició revela els universos simbòlics de la prehistòria de Menorca a través dels edificis que van construir i dels objectes que aquests homes i dones van emprar o es van endur amb ells al més enllà.

'Per què em vestesc de negre si estim tant la vida?' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 7 de maig
'Per què em vestesc de negre si estim tant la vida?'.

Es Baluard presenta una revisió de l’obra de l’artista Teresa Matas a partir de la selecció de peces per entendre un treball introspectiu de cerca des d’un jo entre la fragilitat i la fortalesa. L’artista, que treballa des dels anys setanta, ha tingut una trajectòria independent fora de tota classificació, passant entre diferents formats i tècniques.

stats