Cultura 06/06/2015

Un principiant al timó de ‘Jurassic World’

Amb un sol títol dirigit, Colin Trevorrow s’enfronta al repte de rejovenir la saga sota l’ombra de Spielberg

Brooks Barnes
5 min
JURASSICVEGAS  En la quarta entrega de la saga, el Parc Juràssic ja està en ple funcionament.

Los AngelesA Jurassic World - la quarta entrega de Parc Juràssic, que arriba als cinemes aquest divendres-, uns científics creen una atracció per al parc temàtic anomenada Indominus Rex barrejant l’ADN de dos dinosaures diferents. Entusiasmats, veuen un futur gloriós per a la bèstia com a màquina expenedora de bitllets. Però hi ha detractors de l’experiment. Quina bogeria!, diuen. La criatura potser atraurà el públic, però no és natural ser dues coses alhora. Colin Trevorrow, guionista i director de Jurassic World, i el productor executiu del film, Steven Spielberg, pertanyen al primer grup. Jurassic World, tot i tenir un pressupost de 135 milions d’euros, és també un experiment: ¿pot un director d’art i assaig debutant (Trevorrow) fusionar les seves idees amb les d’un gegant cultural (Spielberg) per treure la pols a una saga cinematogràfica dels 90 sense trair-la?

Trevorrow no és el primer cineasta principiant que rep les claus d’una gran franquícia. Però no és habitual que el creador original de la saga estigui involucrat en l’intent per rejovenir-la. Spielberg no va visitar el rodatge, però va aprovar el guió, va observar el metratge diàriament i va enviar suggeriments per correu electrònic. Jurassic World podria beneficiar-se de l’experiència de Spielberg o acabar sent una mala mescla d’ingredients clàssics i moderns. “En la primera reunió amb l’Steven vaig haver de deixar de ser un fan i pensar en la feina”, recorda Trevorrow. “Jo li deia: «Si Juràssic Park 4 fracassa tu segueixes sent una llegenda. Però jo estic acabat». L’única experiència prèvia de Trevorrow com a director era Seguretat no garantida, una comèdia de ciència-ficció amb bones crítiques i 666.000 euros de pressupost.

Quan la pel·lícula s’estreni, Jurassic World serà un èxit segur, almenys des d’una perspectiva financera. Les enquestes apunten que la recaptació del primer cap de setmana podria arribar als 100 milions. Les tres primeres pel·lícules de la saga van recaptar 3.000 milions a nivell mundial, després d’ajustar la inflació. Però el veritable objectiu del nou film és revitalitzar la franquícia, i encara és una incògnita si la rebuda de Jurassic World propulsarà la confiança en el futur de la saga. “No és cap secret: les pel·lícules anteriors van obtenir beneficis cada vegada inferiors -admet Trevorrow-. Així que si fèiem una altra pel·lícula de dinosaures, havia de ser alguna cosa que recuperés l’amor per la franquícia”.

Entre triceratops i pterodàctils

En un salt de la història respecte als films anteriors, el parc temàtic està en funcionament. Hi ha un nadó triceratops que els nens poden muntar, una cúpula on volen pterodàctils, un llac a l’estil SeaWorld on neda un temible mosasaure (alimentat per un tauró blanc que sembla un peixet al seu costat, possible al·lusió al creixement dels blockbusters des del Tauró de Spielberg). Així i tot, l’afluència de públic cau i la gerent (Bryce Dallas Howard) intenta capgirar la situació amb l’Indominus Rex.

Spielberg, mentor habitual de joves directors, es confessa impressionat per la confiança de Trevorrow, especialment a Seguretat no garantida. En aquell film, uns periodistes investiguen un home que assegura posseir una màquina per viatjar en el temps. Al guió original, l’artefacte no arribava a funcionar però en l’últim moment del rodatge Trevorrow va optar per un final optimista i màgic. Als executius d’Universal també els va impressionar el film, particularment l’atenció de Trevorrow als detalls i l’evolució dels personatges, però el que els va persuadir per contractar-lo va ser que a Jurassic World treballaria sota supervisió de Spielberg.

Sobre Trevorrow, Spielberg diu: “Tenia una visió per a la pel·lícula, i jo creia en la seva capacitat per fer-la realitat”. Fa 40 anys, afegeix, els productors Richard D. Zanuck i David Brown van creure en ell. “Confiar una gran producció com Jurassic World a un cineasta emergent com ell és similar a donar-me Tauró després de dirigir un film de baix pressupost com Boja evasió -argumenta-. El Colin tenia fam per fer la franquícia i un munt d’idees per a seqüències espectaculars. No he temut mai que l’Indominus Rex l’acabés trepitjant”. Però alguns han aprofitat la tria de Trevorrow per criticar els estudis. Women and Hollywod, un blog que lluita per la paritat de gènere en el cinema, cita Trevorrow com a exemple de director sense experiència que es beneficia del patrocini d’altres directors masculins. Els nois contracten nois.

Tornar a escriure el guió

La gestació de Jurassic World ha sigut complicada. El film va estar més d’una dècada en fase de desenvolupament mentre un grup de guionistes perfilaven una història. El gener del 2013 el projecte obtenia llum verda i data d’estrena: juny del 2014. Trevorrow va ser fitxat el març del 2013 sense haver llegit el guió. I quan el va llegir no li va agradar. “No entenia de què anava”, diu. Així que, amb el seu amic Derek Connolly va escriure una nova versió a partir de tres idees troncals de Spielberg: el parc està en funcionament, els velociraptors poden ser entrenats i s’ha creat un dinosaure sintètic. I l’últim paràmetre spielberguià: algun nen involucrat. Spielberg estava tan satisfet amb el nou guió que va trepitjar els frens. “Fins que l’Steven va dir «Sí, rodem la pel·lícula», no va passar res -diu Trevorrow-. I aleshores va dir: «Però prenem-nos un altre any, perquè si la fem bé, podria ser realment especial»”.

A més de grans moments d’acció amb dinosaures, Trevorrow volia aventura, romanticisme i comèdia física. “Que fos divertida, càlida, emocional i romàntica i alhora terrorífica, intensa i fosca -diu-. Una pel·lícula no ha de ser una sola cosa”. ¿Excés de confiança o falta de cinisme hollywoodenc? A mesura que els estudis lluiten per atreure el públic estranger, els blockbusters van perdent matisos. ¿Acudits enginyosos? Són difícils de traduir. Millor eliminar-los i posar-hi un superheroi destruint una ciutat.

Trevorrow enyora el cinema de la seva infància, pel·lícules dels 80 com Indiana Jones i el temple maleït o Darrere el cor verd, que incorporaven la guerra de sexes a l’acció. “És una dinàmica universal: els homes i les dones no s’entenen”, diu. Però la representació de les dones al cinema és un tema delicat i el personatge de Howard ha creat polèmica. Després de veure un tràiler sobre la tensió sexual entre Howard i el personatge de Chris Pratt, el director Joss Whedon va escriure a Twitter: “Espero que això no sigui el sexisme típic dels 70. Ella rígida i tibada i ell una força de la naturalesa. De debò? Encara?” El personatge de Howard té por a les altures i aversió a les bestioles, du sabates de taló alt i un vestit blanc, fins i tot quan esquiva dinosaures enmig de la jungla. Trevorrow diu que és un intent de recrear les grans dames del cinema dels 40. “Vam parlar d’eliminar els talons alts, però la Bryce va insistir-hi -diu el director-. Ho fem per abraçar la feminitat del personatge”.

La relació entre Trevorrow i Spielberg continua. Al març, Spielberg produirà Intelligent life, un thriller de ciència-ficció coescrit per Trevorrow. Ell vol dirigir-lo, però també té previst dirigir un petit film independent anomenat Book of Henry. Trevorrow assegura que no serà al darrere de la cinquena entrega de la saga juràssica. “L’oportunitat ha sigut increïble, però vull fer més pel·lícules originals -diu-. La meva filmografia està formada per dos sabates petites i un cap gegant ballant sobre les sabates. Necessito un cos central de pel·lícules!”

stats