ARTS ESCÈNIQUES

Les plomes més joves s’estrenen al teatre Principal

Aquest dissabte es va fer una lectura dramatitzada de sis textos escrits pels alumnes que han participat en el curs de guió teatral

La majoria dels acadèmics coincideixen que William Shakespeare va iniciar-se com a dramaturg als 25 anys amb Enric VI. L’obra va ser un èxit total, cosa que demostra que mai no és massa tard, però tampoc massa prest.

S’intueix que el geni o el talent creatiu són virtuts hereditàries, però res com la feina i l’obstinació per acabar escrivint textos de qualitat. Amb aquesta idea, el professor i dramaturg Josep Ramón Cerdà ha coordinat el programa Veus Emergents, destinat a estudiants de diversos nivells, des de 2n d’ESO a 1er de Batxillerat. La idea és introduir els alumnes en l’escriptura dramàtica i oferir-los eines per enllestir els seus propis guions.

Els 13 estudiants del programa, organitzat per Tres Serveis Culturals, varen sol·licitar de manera voluntària poder participar en aquesta formació, que ha constat de tres sessions de tres hores cadascuna i un procés de tutorització personalitzada.

Com explica Cerdà, aquesta també és una fórmula per implicar el teatre Principal en la tasca de crear nou públic jove. Posa com a exemple el National Theatre de Londres, que fa projectes de formació molt interessants a través del seu departament educatiu.

“Això de fer tallers d’interpretació als centres s’ha fet molt, des de Viu la Cultura i altres institucions, però pensàvem que el teatre Principal podia aspirar a més. No se sol oferir mai formació en escriptura teatral per a adolescents, només es pensa que poden actuar, però les funcions dins el teatre són moltes més, i una d’elles és la d’escriure”, declara Cerdà.

L’objectiu del programa Veus Emergents és despertar la inquietud d’aquests joves pel món del teatre i les seves possibilitats. Arran del curs s’han escrit sis textos: Nunca mía, solo suya, de Joana Guerrero i Sara Lasaga; Història, d’Andrea Ramos; Un cop per amor, dos per odi, de Nuna Rosselló; Núria, de Jeroni Mas; Matins freds, d’Andrés Liu, i 1942, de Victòria Cerdà.

Dissabte a les 20 h el teatre Principal acollirà les lectures dramatitzades d’aquests peces, a càrrec de les actrius Gypsy Nel·lo, Lucía Sánchez, Anna Perelló i Vicka Duran.

Les obres tracten de temes molt diversos, com ara l’amor, heterosexual i homosexual; la mort; la Segona Guerra Mundial, històries de caràcter sobrenatural...

Cerdà destaca el potencial de tots els estudiants que hi participen i la influència positiva i evident de les sèries nord-americanes i de les plataformes de ficció de pagament, a les quals té accés la majoria.

Un altre fruit d’aquesta iniciativa ha estat el projecte Ficcions, que consisteix en dues propostes de dramatúrgia que hauran de dur a terme diversos estudiants el proper curs escolar.

La selecció d’aquestes propostes es va fer el 16 de maig en una sessió en la qual participaren Maria Magdalena Pons, de l’associació Trenta-1; Jeroni Obrador, de l’Associació de Dramaturgs de les Illes Balears; la direcció del teatre Principal; Tina Codina, com a coordinadora de Principal Jove, i quatre alumnes del programa Veus Emergents.

La decisió del jurat fou la tria de la proposta Matrioshka, de Catalina Florit, i la proposta sense títol presentada per Rafel Gallego.

Així, per al proper curs 2018-2019, els centres que ho vulguin podran accedir a les obres i crear grups de teatre perquè els alumnes en facin un projecte d’escenificació. El teatre Principal s’obre així a noves mirades, noves veus i un públic jove que és novell però està desbordat d’il·lusió.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 24/06/2018

Consultar aquesta edició en PDF