Música
Cultura 10/02/2015

La música augmenta les vendes per primer cop en 12 anys: creix un 21,2% a Espanya

Segons Promusicae, la patronal majoritària dels productors, l'últim any s'han obtingut fins a 149,9 milions d'euros

Efe
1 min
Pablo Alborán / THE PROJECT

MadridL'èxit d'alguns artistes i l'auge ininterromput dels serveis d'àudio online han tancat el 2014 amb un increment d'un 21,2% en les vendes de música respecte l'any anterior. Això posa fi a un cicle de 12 anys consecutius de caiguda, fins al punt d'arribar al mínim històric el 2013, amb 123 milions d'euros.

L'entitat que aglutina el 90% de l'activitat dels productors espanyols, Promusicae, ha donat a conèixer, aquest dimarts, unes xifres segons les quals aquest any s'han obtingut 149,9 milions d'euros en el sector. Encapçalant aquest increment trobem a Pablo Alborán, que es converteix per quart any consecutiu en l'artista amb més vendes a Espanya. El seu tercer disc 'Terral' ja comptava amb 157.000 exemplars venuts tot i haver estat publicat al novembre-.

'Tu y yo' de David Bisbal, 'Hijo de Levante' d'El Barrio i 'Huyendo conmigo de mi' de Fito & Fitipaldis, també es troben entre els discs més venuts de l'any, segons la Promusicae. La solidesa comercial d'aquests artistes, però, no és l'únic factor que ha influenciat en l'increment de beneficis de la indústria musical. L''streaming' (escoltar música en línia, sense descàrrega) -a través de plataformes com Spotify, Deezer o Youtube- ja representa el 75% del mercat digital i gairebé la meitat del total en els beneficis del sector. En aquest àmbit destaca Enrique Iglesias amb 'Bailando', que ha obtingut 35 milions de reproduccions.

iTunes, en canvi, igual que altres plataformes de descàrrega, està perdent importància tot i les estratègies de llançament de discs que tenen tan èxit als EE.UU. Els formats físics, com el CD tornen a guanyar pes en el mercat, especialment en la venda de vinils, que ha crescut més del 85% l'últim any.

stats