Cultura 21/06/2018

Com desactivar monuments

Nekane Aramburu i Rogelio López Cuenca parlaren de memòria històrica i del poder de l'art per subvertir el caràcter autoritari de l'escultura pública aquest dimecres a l'horabaixa

María José Ribas
2 min
Landscape with the fall of Icarus de Rogelio López Cuenca

PalmaEn el marc del Cicle Obert: Memòria Històrica i Arts Visuals, organitzat en col·laboració pel Museu Es Baluard, el Casal Solleric i l'Ajuntament de Palma, es va establir un debat entre Nekane Aramburu i Rogelio López Cuenca a les instal·lacions del Museu. Altres activitats programades són tres recorreguts amb dues aturades, una al Casal Solleric, amb la visita a l’exposició temporal “La risa del espacio (Guernica)”, de José Ramón Amondarain, i l’altre a la col·lecció permanent d’Es Baluard. El proper i darrer itinerari serà el proper 29 de juny.

Aramburu citava la teòrica i crítica d'art Rosalind Krauss i el seu article "L'escultura en el camp expandit", de 1978, en què analitzava com, amb el corrent minimalista, a partir dels anys seixanta, l'escultura adquiria una presència monumental, més enllà del paisatge i l'arquitectura. Històricament des de l'antic Egipte fins a les figures eqüestres, l'escultura pública representava el poder hegemònic, desarticulat en ser retirat. En són exemples les escultures de Franco, Sadam Hussein i Lennin.

López Cuenca comentà que les peces verticals commemoratives tenen un caràcter autoritari i aspiren a l'eternitat, amb l'ús d'uns materials que perduren més que la memòria que els acompanya. Amb la seva obra treballa el llenguatge publicitari, atorga un caràcter polític a la crítica del monument i apel·la a la interpretació contra l'analfabetisme icònic. Així mateix, aportà exemples com "Landscape with the fall of Icarus", que feu originàriament per a la Biennal EV+A (Limerick, República d'Irlanda), i "Sin Larios", produït a Màlaga amb el col·lectiu Agustín Parejo School.

A la pregunta com desactivaria el poder simbòlic de la Feixina, López Cuenca va respondre que el més coherent seria que partís d'un procés col·lectiu de la ciutadania.

stats