Les llibreries reben els primers lectors mentre adapten els espais per a l’obertura definitiva

Aquests dies estan preparant les mesures de seguretat, atenent els clients amb cita prèvia i acabant d'enviar les comandes pendents

La feina no atura aquests dies per a les llibreteres i els llibreters. I tots afirmen el mateix: aquesta setmana és per ubicar-se. Preparar els espais per poder complir les mesures de seguretat dilluns vinent, acabar de preparar comandes pendents i reprendre el contacte amb els proveïdors, molts encara tancats. La majoria estan atenent els primers lectors amb cita prèvia i destaquen, sobretot, el gran suport que estan rebent dels seus clients.

"Estam movent mitja botiga. Per exemple, hem de moure el taulell, perquè està molt a prop de la porta, i això ens obliga a moure tot el moble i reubicar la botiga per poder complir totes les mesures de seguretat. A més, ens han d'arribar les mampares i el líquid alcohòlic i estam netejant a fons", explica Marta Prunés, al capdavant de la llibreria Lila i els Contes amb la seva germana Núria. Tot i que la situació és difícil per al petit comerç cultural, les llibreteres veuen en aquesta conjuntura noves oportunitats: "Estam pensant com serà la nova Lila, perquè les coses seran diferents i estam treballant amb noves idees", assegura Marta.

Un dels puntals que reforçaran arran de la pandèmia és el contacte amb els pobles, a través de les recomanacions i l'atenció personalitzada per WhatsApp i cridades. "Més del 70% de les comandes que hem tingut aquests darrers temps han estat a pobles, cosa que abans fèiem poquíssim", diu la llibretera. Una altra voluntat és fer encara més barri. Cooperar amb els negocis del voltant per fer més iniciatives i aprofitar l'espai públic més proper: la plaça dels patins.

Proveïdors a mig gas

"Hi ha moviment i ganes, però no com per tenir un horari d'obertura", exposa Neus Morey de Norma Còmics. Assegura que el retorn del contacte més directe amb els seus clients és "emocionant, tendre i acollidor". D'altra banda, també ha observat que encara hi ha qui prefereix no acudir als locals: "Com que el missatge conjunt és de por, perquè no saps qui té el virus, qui ha tocat què o quan t'hi pots trobar, això fa que molts lectors ens hagin comentat que vindrien més endavant", assegura. Donen suport a la seva llibreria amb un xec regal que descanviaran quan decideixin tornar-hi.

L'equip Norma continua enllestint comandes pendents, també al ritme de les editorials i distribuïdores, moltes de les quals encara no han obert. En la mateixa situació es troba la llibreria Embat: "Comencen a entrar paquets d'alguns proveïdors, però no tots", diu Glòria Forteza, i afegeix que hi ha algunes entregues que s'estan endarrerint perquè ara encara va tot més lent. Explica que les visites han estat constants, entre ahir i avui: "La gent està molt contenta, ens enyoraven; i nosaltres també", sosté. El confinament ha accelerat la part virtual tant d'Embat com de Quars Llibres, l'altra llibreria palmesana que regenta Forteza. Així, la setmana que ve estrenaran pàgina web on els clients podran fer comandes de l'estoc de les dues llibreries.

Comandes pendents

Rata Corner no obrirà les portes fins dilluns vinent, perquè encara estan preparant els darrers "llibres sorpresa", la iniciativa que varen emprendre per aquest Sant Jordi, i va tenir molt d'èxit. "Duen molta feina, però esperam entre avui i demà enviar-ne les darreres comandes", explica Miquel Ferré. Han demanat mampares, que han d'arribar, i també tenen encomanats mascaretes, guants i gel hidroalcohòlic amb vista a dilluns.

Moltes comandes pendents, i per això han demanat molta paciència, té també Drac Màgic, ja que varen decidir no fer enviaments durant tot el confinament. "Estam demanant moltes coses que no teníem en estoc, més comandes per a Llibreries Obertes, per correu, per Facebook, per Instagram... Queda molt de volum i estic tota sola", diu Laia Alegret. Amb tot, està molt contenta perquè "la resposta del públic és molt positiva". Ja han atès els primers lectors amb cita prèvia i han rebut "moltíssimes telefonades" de gent per demanar hora. "Dins aquesta situació estranya, la valoració és molt positiva", tanca.

EDICIÓ PAPER 01/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF