Música

"L'hecatombe" de la música en directe: la facturació ha caigut un 87%

El sector estima unes pèrdues de 88 milions d'euros a causa de la pandèmia

"Hecatombe", "davallada", "sotragada", "catàstrofe". Aquests paraules han esquitxat la presentació de l'Anuari de la Música 2020, que s'ha fet aquest divendres a la sala Apolo de Barcelona i que s'ha pogut seguir telemàticament. "La recuperació que s'estava produint des del 2017 i que s'havia accelerat el 2019 feia preveure un 2020 amb molt bones perspectives. Tot això se n'ha anat en orris", ha explicat Lluís Gendrau, director editorial del Grup Enderrock, responsable de la publicació de l'anuari, abans d'aportar les xifres sobre l'estat de la indústria musical catalana arran de la pandèmia.

La catàstrofe del 2020 té números, d'acord amb la informació aplegada per l' Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), l' Acadèmia Catalana de la Música i l' Associació de Sales de Concerts de Catalunya (Asacc):

  • La facturació de la indústria de la música en directe ha caigut un 87%, i l'estimació de pèrdues és de 88 milions d'euros.
  • Respecte a l'any passat, hi ha hagut un 80% menys de concerts. 16.500 concerts i activitats musicals no realitzats.
  • L'ARC estima que la música en directe del 2020 tindrà un 94% menys d'espectadors. O, dit d'una l'altra manera: 12,3 milions d'espectadors.
  • Pel que fa a l'impacte de la crisi provocada pel coronavirus en els músics, només durant el primer semestre del 2020 hi ha hagut un 75% menys d'activitat.

Les sales de concerts acumulen una part important de les pèrdues. Segons l'Asacc, s'ha cancel·lat el 95% de l'activitat (més de 4.350 concerts cancel·lats); l'estimació de pèrdues és de 43,5 milions d'euros respecte al 2019, i les pèrdues directes per costos de tancament és d'11,3 milions d'euros.

Sales de concerts: retrats d’un present desesperat

El sector discogràfic i editorial de la música enregistrada ha calculat també l’impacte del covid-19, amb la pèrdua del 65% dels ingressos de la facturació anual, que el 2019 va ser de 22 milions d’euros. Segons l'Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (Apecat), l’ajornament de molts dels llançaments previstos ha provocat que es deixin d’ingressar un 85% de les vendes de discos físics i que hagi caigut un 25% el volum de la distribució digital.

El drama també afecta les escoles privades de música. L'associació que les representa, l'Emipac, estima que hauran deixat d’ingressar 725.000 euros el 2020 i que hauran patit una despesa de 280.000 euros derivada de costos estructurals, a més de l’afectació directa a 300 professors i 4.800 alumnes.

Totes aquestes dades són encara més demolidores si es comparen amb les del 2019, un any en què les empreses de la música en directe van tenir bons números: una facturació de 90,8 milions d'euros (un 6,3% més que el 2018), 17.362 concerts (un 2,6% més) i 10,89 milions d'espectadors (un 2,1% més). En canvi, el nombre d'empleats fixos i/o variables contractats per empreses de l’ARC va caure un 17,7% el 2019 respecte al 2018. Segons l'Anuari de la Música,"a causa de la temporalitat més elevada de les contractacions, especialment centrades en l’època estival, la majoria d’empreses de l’ARC es van veure obligades a diversificar les compres, i al mateix temps han sorgit un munt de petites noves empreses, la majoria especialitzades i en molts casos unipersonals, que treballen a demanda".

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF