Cultura 01/06/2018

El fotògraf dels Beatles que va retratar Dalí

El museu de Figueres mostra l’obra de Robert Whitaker

N.j.
2 min
Salvador Dalí davant la seva obra La pesca de la tonyina (1966-1967) en una de les imatges que es pot veure a la mostra.

BarcelonaRobert Whitaker i Salvador Dalí es van conèixer el 1967 a través de l’historiador i col·leccionista Douglas Cooper, però abans el fotògraf britànic ja tenia l’ull posat en el geni del surrealisme. “Els pares de Whitaker li van regalar un llibre sobre Dalí i les seves obres. Ell el va retallar i va crear una mena de collage, amb el qual li va donar un nou sentit. Més tard, l’hi va fer arribar”, explica la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer. Des d’aquesta setmana el Museu Dalí de Figueres reflecteix la relació entre els dos artistes amb la mostra Salvador Dalí. Robert Whitaker. 1967-1972, que es podrà veure durant un any a la Sala de les Loggies del Teatre-Museu Dalí de Figueres. Ho fa a través de 27 retrats en què Whitaker va immortalitzar Dalí i que mai abans s’havien exposat junts. Les instantànies, elaborades entre el 1967 i el 1972 majoritàriament a la casa-taller de Portlligat, formen part d’un fons de més de 700 negatius del fotògraf que la Fundació Gala - Salvador Dalí ha adquirit juntament amb els drets de reproducció.

Dalí a Cadaqués retratat per Whitaker

Segons Aguer, les fotografies de Whitaker ensenyen la part “més íntima” i “escènica” de l’artista. A les imatges es pot veure Dalí davant algunes de les seves obres, fent equilibris per Cadaqués amb el mar al fons i observant la càmera amb un posat seriós, recolzat al bastó que utilitzava. També hi ha fotografies de primers plans dels ulls, la boca i les orelles de l’artista, i dos retrats elaborats a París -un mostra Dalí a l’Hotel Meurice amb una imatge de John Lennon de fons- que són “una picada d’ullet” al Maig del 68. En totes les instantànies el pintor de Figueres és el personatge principal, una característica que ja buscava el Teatre-Museu Dalí, perquè “l’objectiu és continuar visibilitzant-lo com el protagonista del seu museu”, diu la directora dels Museus Dalí, que assenyala que Whitaker -conegut sobretot per les seves fotografies als Beatles i per la seva feina per documentar els S winging Sixties, a banda de la seva tasca com a corresponsal de guerra a països com el Vietnam, Cambodja i Israel- va quedar fascinat per Dalí i que, d’alguna manera, tots dos tenien una idea molt similar de l’art. “A Dalí li agradaven les posades en escena. Amb Whitaker va compartir el sentit de la provocació i el sentit irònic i intel·ligent d’entendre l’art”, afirma Aguer.

Entre les fotografies de la mostra també hi ha una seqüència d’instantànies que Whitaker va anomenar La llavor de la vida, en què es veu l’artista aixecant pans dalinians. Segons Aguer, la selecció de les instantànies “no ha sigut fàcil” i, de fet, el Teatre-Museu no descarta que, malgrat que l’exposició és temporal, en un futur es puguin incorporar noves fotografies per ampliar la mirada de Whitaker sobre Dalí.

stats