Publicitat
Publicitat

El festival de fotoperiodisme Visa pour l'Image celebra els 25 anys amb 23 exposicions

El certamen convertirà Perpinyà en la capital mundial del fotoperiodisme del 31 d'agost al 15 de setembre. Enguany es podran veure reportatges de la vida quotidiana a l'Afganistan, la guerra de Síria i els incendis de Bangla Desh

Visa pour l'Image, el festival de fotoperiodisme de Perpinyà, celebra els 25 anys amb una vintena d'exposicions. Des de diumenge i fins al 15 de setembre, la ciutat francesa tornarà a ser la capital mundial del fotoperiodisme. Enguany, el recorregut per les diferents mostres permetrà descobrir la vida diària a l'Afganistan de la mà de Majid Saeedi, els freqüents i perillosos incendis a Bangla Desh gràcies a Abir Abdullah, la breu i feliç vida d'un lleó del Serengueti costat de Michael Nichols, o el costat més fosc dels Mundials de Rio amb els ulls de Rafaél Fabrés. La programació de Visa pour l'Image suposa un repàs a l'actualitat fotogràfica internacional del darrer any i una reflexió sobre el futur de la professió. "En aquesta jungla de la informació ràpida, resulta urgent reprendre certes bases o inventar bases noves", diu Jean-François Leroy, el director del certamen. Està previst que prop de 3.000 professionals visitin Visa pour l'Image durant la primera setmana i que el total de visitants s'elevi a més de 200.000 persones.

El festival va arrencar en "altres temps i un altre món", ha subratllat Leroy en la seva anàlisi anual sobre la situació del sector i sobre la crisi actual que travessa. "Moltes revistes segueixen produint cada vegada menys i intenten gastar menys. Moltes agències han desaparegut o, pitjor encara, ja només són l'ombra del que eren", s'ha lamentat el director, que també denuncia que només algunes desenes de fotoperiodistes d'arreu del món poden viure decentment de la seva feina.

La creixent inseguretat dels fotoperiodistes

A més de l'actualitat del sector, Visa pour l'Image també es mira amb preocupació la seguretat del fotoperiodisme, una professió cada vegada més perillosa, segons mostren les creixents xifres de fotògrafs de premsa ferits, agredits, desapareguts o assassinats mentre treballaven. Per això, enguany s'han organitzat les jornades 'Transmission pour l'image', on fotògrafs reconeguts com Joao Silva o Chris Morris i directors de fotografia com Jon Jones (del 'Sunday Times Magazine') parlaran de la seva feina i intercanviaran impressions amb seus joves col·legues.

A tot aquest contingut el festival afegeix seus sis cèlebres vetllades nocturnes de projeccions de fotografies, cadascuna de les quals repassarà dos mesos de l'últim any amb temes que van des de la guerra a Mali fins als efectes de l'agricultura transgènica, la contracultura o els videollibres.

Un jurat format per grans fotògrafs i directors de fotografia decidirà els guanyadors dels premis Visa d'Or en les seves modalitats de notícies, premsa diària i revistes. Durant el festival es lliuraran també vuit premis, com el guardó Ciutat de Perpinyà, rebatejat Rémi Ochlik fa un any, en record del jove fotògraf assassinat a Homs (Síria) i que en aquesta edició ha guanyat Sara Lewkowicz pel seu treball 'Shane i Maggie', sobre la violència domèstica.


Els llibres que ens fan grans