SECTOR AUDIOVISUAL

Els exhibidors agafen aire

La baixada de l’IVA no només permet abaratir uns cèntims les entrades de cinema, sinó que també contribueix a la recuperació d’un sector castigat

L’IVA de les entrades de cinema baixà el passat juliol del 21% al 10%. Enrere quedaven cinc anys de tempesta perfecta per al sector: a la crisi s’hi va sumar la pujada impositiva i l’obligació de digitalitzar les sales. Només han sobreviscut al temporal els més forts i creatius. Per davant queda encara saber com serà la convivència amb les plataformes digitals, que han revolucionat el panorama audiovisual.

Els espectadors habituals ja han pogut comprovar com ha repercutit la baixada de l’IVA en el preu de les entrades. “En el nostre cas, les més cares han passat de 7,50 a 7 euros. També hem millorat el preu de les entrades matinals, que han passat de 5 a 4,50 euros”, explica Joan Salas, soci gerent del grup Aficine, amb pantalles a Mallorca, Menorca i Eivissa. “Les promocions continuaran perquè han funcionat molt bé”. El preu de l’entrada dels dimecres és de 3,90 euros, mentre que els dilluns és de 4,50 euros. El grup Aficine continuarà participant en la Festa del Cinema, amb entrades a 2,90 euros. Les pròximes edicions d’aquest esdeveniment es duran a terme l’octubre i el maig de 2019.

“Hem travessat un llarg desert, perquè pràcticament no vàrem modificar els preus amb la pujada de l’IVA”, comenta Salas. “A més, vàrem haver de fer promocions perquè la gent no deixàs d’anar al cinema per culpa del preu. La resposta ha estat molt positiva”. Salas considera que la baixada dels preus ha estat proporcional a la de l’IVA, encara que no del tot equivalent. “L’IVA ha baixat un 11%, mentre que nosaltres ho hem fet entre un 6% i un 8%”, assenyala. “Hem de refer-nos una mica. Vàrem perdre un 30% de públic, i a hores d’ara n’hem recuperat un 20%. Tot i això, esperam que enguany torni a les sales un altre 5% d’espectadors”.

El cavall de batalla són ara les plataformes digitals, que ofereixen un ampli ventall de continguts audiovisuals a un preu baix. “Hem de lluitar exhibint bones pel·lícules i oferint tota una experiència a les nostres instal·lacions. La pantalla i el so han de fer que valgui la pena sortir de casa teva. El cinema ha de continuar sent un costum arrelat”. Un altre punt fort és l’oferta de ballet i òpera. “Nosaltres vàrem ser pioners a Balears i tenim un públic molt fidel”, comenta Salas. “Ampliarem l’oferta amb concerts de rock i documentals d’art. La possibilitat de fer coses així tal vegada sigui un dels aspectes més positius de la digitalització”, afegeix l’empresari, satisfet per haver “recuperat el 20% de llocs de feina que es varen perdre durant la crisi”.

L’exhibició com a indústria

El president de CineCiutat, Javier Pachón, considera que l’IVA havia estat fins ara un dels problemes del sector, però “ni molt menys l’únic”. “L’estat espanyol és l’únic de la Unió Europea que no destina ni un sol euro a ajudar”.

Pachón considera imprescindible que l’exhibició “també s’entengui com una indústria”, i que hi hagi “incentius” per a la seva millora. “Holanda ha estat el primer país a posar a la mateixa taula els banquers i els exhibidors, per tal de convèncer els bancs que, encara que parlam de cultura, hi ha un model de negoci”, explica. Les sales no han rebut durant la crisi “cap ajuda de les entitats bancàries”, a les quals costa entendre que “un projecte cultural pot donar un rendiment econòmic com qualsevol altre”. Queda “molt camí per recórrer” a les sales de cinema. “Hem de trobar un nou públic i oferir-li una experiència no comparable amb la de veure una pel·lícula al sofà de casa. No és senzill, però esperam que la situació millori”, diu Pachón. CineCiutat també ha aplicat una reducció de preus després de la baixada de l’IVA. Com en el cas d’Aficine, les entrades han passat de costar 7,50 a 7 euros. “Ara tenim el mateix preu que el 2012, quan l’IVA era del 8%”.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 23/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF