ARTS ESCÈNIQUES

‘Coda’, un espectacle que reflexiona sobre la censura

Barreja música, moviment i paraules en un “collage escènic”

El malson que va viure el compositor rus Dmitri Xostakóvitx durant l’estalinisme, i que amb tanta profunditat va explicar William T. Vollmann a la novel·la Europa Central, és l’eix de Coda, l’espectacle de la companyia teatral Atresbandes i el Quartet Brossa coproduït per L’Auditori i el Festival Grec. Coda, que barreja música, moviment i paraules en un “collage escènic”, es podrà veure demà i diumenge i tanca la temporada del cicle Escenes de L’Auditori. “Xostakóvitx és només un recurs per confrontar-nos amb les nostres fascinacions i obsessions, els nostres dubtes i preguntes”, diu Mònica Almirall, d’Atresbandes, que recorda que quan estaven creant l’obra era un moment en què es parlava molt de la censura arran dels casos del raper Valtònyc i de la tuitera Cassandra Vera.

“Hem preferit aprofitar la història de Xostakóvitx per qüestionar l’actualitat des d’un altre lloc i per posar sobre la taula el tema de l’autocensura”, explica Albert Pérez Hidalgo, també d’Atresbandes. Xostakóvitx va viure condicionat per les circumstàncies d’una època complexa, en què un compositor tan prestigós com ell notava com l’autoritarisme polític afectava la seva obra i la seva vida. “Va viure entre la fama de ser l’estrella de l’època i la por de desaparèixer físicament”, asseguren Atresbandes, que admeten que primer es van enamorar de la figura de Xostakóvitx i després van endinsar-se en la música, en la qual el compositor inseria detalls irònics, una mena de codi secret, que es podien interpretar com a denúncies a l’estalinisme.

El Quartet Brossa, versat en col·laboracions amb altres disciplines escèniques, té un altre projecte en marxa amb rerefons soviètic: l’espectacle Leon que ha fet amb The Pinker Tones i que es podrà veure al Casino l’Aliança del Poblenou el 17 de juliol.

EDICIÓ PAPER 12/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF