Cultura 29/08/2019

Josep Ramon Cerdà: "Si la programació són espectacles comprats de fora, no dinamitzes les arts escèniques d'aquí"

Entrevista al nou director del teatre Principal

Elena Navarro
4 min
Josep Ramon Cerdà

PalmaJosep Ramon Cerdà ens rep al seu despatx del teatre Principal de Palma, que ocupa fa poc més d'una setmana. "Ara que fa uns dies que som aquí ja puc parlar amb més propietat", assegura. Serà, durant els propers quatre anys, el director del teatre públic amb un càrrec de lliure assignació. Cerdà és dramaturg, director teatral, gestor cultural i professor de llengua i literatura. Va ser delegat d'Arts Escèniques del Govern (2007-2011) i director de l'Institut d'Estudis Baleàrics (2015-2017). Des de 2017 ha coordinat els programes educatius 'Veus emergents' i 'Ficcions' del Principal.

Hi haurà un punt a part amb la línia de direcció de Carles Forteza?

Aquesta temporada respectarem tota la programació, per tant hi haurà petits canvis en aquest sentit. No cancel·larem res del que hi ha previst, sinó que afegirem el que podrem en els buits de programació. Però els canvis vindran en altres aspectes.

Quins?

Per exemple, en la reestructuració interna del mateix teatre, perquè m'agradaria que donàssim més importància a la producció pròpia i això significa que hi ha d'haver més personal en l'àrea. També volem ampliar els programes educatius, que fins ara estaven externalitzats i ara volem que siguin coordinats internament.

No n'hi va haver prou, de producció pròpia, durant la gestió anterior?

Hi havia coproducció, però de producció pròpia n'hi havia poca. Hi va haver certa confusió en aquest sentit. Per exemple, l'obra de Toni Gomila, 'Rostoll cremat', té una producció del teatre Principal, però veies de seguida que, en realitat, era una producció de Toni Gomila i Produccions de Ferro. Jo entenc que hauria d'haver estat una coproducció, i que quedi clar que això no és una crítica a l'obra, que és un espectacle amb moltíssima qualitat.

L'Associació d'Actors i Actrius es queixava que no se'ls va tenir en compte.

Hi ha d'haver càstings oberts i no n'hi va haver. Només un per a dos papers de 'Rostoll cremat'. D'això es queixaven els actors, que s'anomenaven "produccions" i en realitat ja venien amb l'equip artístic de la companyia. Les normes han de ser clares i han de ser igual per a tothom. El que no pot ser és que una companyia mallorquina, per coproduir amb el Principal, s'hagi de presentar a una convocatòria i, en canvi, Kamikaze coprodueixi amb el teatre de manera directa. Aquí hi ha un greuge, i no pot ser que qui surti perjudicat d'aquesta doble mesura siguin les companyies d'aquí.

De fet, companyies mallorquines es van trobar discriminades en la programació.

Entenc perfectament aquestes queixes perquè jo les he patides com a creador. Veies que hi havia una porta molt gran per a segons qui i una porta molt petita per a la gent de les Balears.

D'altra banda, hi va haver queixes per la manca de català a la programació. Què en pensau?

Només te'n posaré un exemple. A la programació que ens han deixat feta, fins a juny només hi havia un espectacle en català a la sala Gran. Això és el que estam intentant compensar. Palma té 14 sales de teatre; d'aquestes moltes són privades i fan el que volen. Però un teatre públic té l'obligació de complir amb certes coses.

Per aquest augment de personal que plantejàveu, hi hauria d'haver un augment de pressupost?

O treure pressupost d'altres bandes per posar-lo a personal. Ara estam en negociacions sobre el pressupost de l'any que ve (evidentment nosaltres demanarem un augment) i, en funció del que ens donin, podrem ajustar. Però sí que hi ha mancança de personal en l'àrea tècnica i de producció.

Què pot fer el Principal per combatre la precarització del sector de les arts escèniques?

Ha de donar joc. Si la programació són espectacles comprats de fora, no dones cap joc. Dona satisfacció al públic, que també és important, però no ajuda a dinamitzar les arts escèniques d'aquí. En canvi, fent producció i coproducció, ajudes a aixecar projectes. I, per altra banda, si col·labores amb la xarxa de teatres de Mallorca, assegures la distribució d'aquests projectes. Per exemple, una de les novetats que ja podem anunciar és la col·laboració amb el Teatre de Manacor, que era absolutament necessària, perquè actualment hi ha molts espectacles que van a Manacor i no passen per Palma.

Com pot obrir-se el teatre a nous públics?

La idea és ampliar el departament de comunicació cap a educació, captació de nous públics i l'àrea d'inclusió. Pensam que avui dia una institució cultural com és el Principal ha d'enfocar la comunicació no només a fer publicitat i rodes de premsa sinó també comunicar la seva formació a les capes de la societat que normalment encara no venen al teatre.

Com està actualment la paritat i què teniu previst fer respecte d'aquesta qüestió?

No tinc xifres exactes, però va molt per gènere. A dansa les xifres estan equilibrades, però si miram teatre, no; sobretot quant a autores, directores i productores. Ho hem de millorar, i algunes de les novetats que hem incorporat per a aquesta temporada van en aquest sentit.

Com ha estat l'arribada al Principal?

Quan he arribat m'he trobat amb un ambient laboral molt enrarit, que ha agraït moltíssim el fet que plantejàs les coses d'una altra manera. I n'estic molt content. Jo consider que el meu equip és el personal de la casa. Jo no venc amb el meu equip i no consider que el personal és algú de qui m'he de defensar. Al contrari. No es pot dirigir una administració pública en contra dels treballadors públics.

Ha estat criticada la vostra elecció per lliure designació.

És vera que els concursos són una de les coses que recomanen les bones pràctiques, però no l'única. Per exemple, la transferència dels comptes públics. Durant l'anterior direcció, els contractes de la casa no estan pujats a cap web de transparència, i jo no he vist que cap mitjà de comunicació ho hagi criticat. Una altra bona pràctica és el que he proposat: dividir el pla de direcció amb objectius i avaluar-los anualment.

Creis que la manera més idònia hauria estat un concurs?

En el cas del Principal, no. El Principal és una part de la política cultural del Consell de Mallorca i una persona triada per concurs no té per què tenir cap interès a seguir aquestes directrius polítiques, sinó que el que intentarà és fer lluir al màxim la seva direcció i programació. Per això consider que hi ha d'haver un grau d'implicació política per dirigir el Principal. Per ventura d'aquí a 10 anys, quan aquesta articulació estigui completament consolidada, potser serà un bon moment per convocar el concurs, però ara no n'és el cas.

stats