Cultura 24/12/2017

“Les dones volem crear, volem dirigir”

El festival de curtmetratges El dia més curt organitzà una taula amb cineastes

Margalida Mateu
3 min
Les participants Marta Hierro, Marta Lladó, Àngela Bosch, Bibiana Schönhöfer, Jaume Fiol i Marta Bayarri

PalmaDijous fou el dia més curt de l’any, un esdeveniment que el món del cinema d’arreu d’Europa aprofita per retre homenatge als curtmetratges audiovisuals. Les Balears no han volgut quedar enrere i des de fa tres anys a Palma se celebra El dia més curt, amb projecció de curtmetratges,

activitats i taules rodones.

A més, i per primera vegada, el festival s’ha traslladat a Menorca, concretament a l’Auditori de Ferreries. Una de les taules rodones organitzada fou la titulada Dones de cinema, que arreplegà cinc dones cineastes o relacionades amb aquest món. Foren Àngela Bosch, coordinadora de Promoció i Projecció exterior de l’audiovisual balear del Govern; Marta Bayarri, actriu i directora de Fugit; Marta Hierro, periodista, documentalista i vicepresidenta de l’ACIB, i Marta Lladó, gerent de la Catalunya Film Festivals i directora de l’Andorra Kids Festiv.

La moderadora va ser Bibiana Schönhöfer, presidenta de l’associació cultural Mèdit i actriu. S’hi reflexionà sobre diversos punts de vista de la dona en la situació actual del curtmetratge i del cinema en general través de la veu d’aquestes reconegudes professionals de l’audiovisual, que compartiren experiències. La documentalista i col·laboradora de l’ARA Balears Marta Hierro va explicar que com a periodista va arribar al documental per poder contar històries amb més profunditat; Hierro va destacar que “el món del documental és molt masculinitzat i que els treballs creatius majoritàriament estan encapçalats per homes, s’hi veuen poques directores.

És necessari parlar en positiu, perquè és una professió en la qual lluitam molt i és prou dura com per haver d’anar demostrant molt més. Les dones volem dirigir, volem crear, però és important destacar, també, que nosaltres feim les coses sense estigma i que l’etiqueta de ‘dones’ ens la posa la societat”.

Les ponents varen coincidir en la importància de l’educació en l’audiovisual des de ben petits i donaren rellevància als festivals de cinema per a infants com per exemple l’Andorra

Kids Festival, que organitza Marta Lladó. A més, reflexionaren sobre la necessitat de rompre estereotips i parlar des del positivisme i no pas des del victimisme.

Durant la taula es projectaren una sèrie d’enquestes. Una de les dades que s’hi mostrà fou que als premis Goya que es lliuraran el febrer de 2018 hi ha 13 curtmetratges nominats en tres categories (ficció, documental i animació), i dels directors seleccionats, 11 són homes i 2 són dones.

No obstant això, les ponents aprofundiren en el fet que “s’ha de fer una mirada més àmplia, perquè no tot passa per quotes. De cada vegada hi ha més autores, més dones a les universitats

de cinema, i l’empoderament de la dona es fa més evident”.

Pel que fa als rols professionals, es varen fer ressò que hi ha moltes dones en el món del cinema

que treballen en àrees de gestió i de producció “pel fet que són més ordenades, però és un clixé que s’ha de rompre perquè les dones també són creatives”.

Les xifres, de moment, es decanten cap als homes, i és que, per exemple, un 70% de directors de

festivals de cinema són homes. Així i tot, les cineastes apuntaren que hi ha moltes dones que codirigeixen amb homes. En aquest sentit, Marta Mayarri digué que “l’objectiu és contar una història de la millor manera i no haver de mirar amb lupa si qui la conta és home o dona”.

Pel que fa a les estadístiques dels càrrecs de responsabilitat per sexes, hi ha àrees dominades per homes. És el cas de la del so, en què tan sols un 7% són dones; en els efectes especials en són un 3%; en direcció de fotografia, un 2%; en composició musical, un 8%; en guió, un 17%; en direcció, un 16%, i en muntatge, un 28%. En canvi, en maquillatge i perruqueria un 75% són dones; en disseny de vestuari, un 83%, i en la direcció de producció, un 44%. Com a conclusió, les ponents subratllaren que “el tema de la dona en el món del cinema s’ha d’enfocar amb positivisme, ja que molts pics pot ser tractat amb victimisme i això cansa”.

stats