Arts escèniques
Cultura 26/11/2021

Deborah Hay, la coreògrafa que balla preguntes

Als seus 80 anys, estrena quatre peces al Mercat de les Flors, entre les quals hi ha 'Figure a sea' amb el Ballet Cullberg

2 min
Deborah Hay és una de les coreògrafes més prestigioses dels Estats Units

BarcelonaDeborah Hay (Brooklyn, 1941) està a punt de fer 80 anys, però malgrat l'edat diu que el seu cos encara no ha deixat d'ensenyar-li coses. La coreògrafa i ballarina nord-americana creu fermament que "assajar i practicar és una manera d'aprendre sense haver de pensar", una filosofia que aplica des que es dedica a la dansa. Reconeguda i premiada mundialment per les seves creacions, Hay és un dels noms de la dansa més prestigiosos dels Estats Units i, per primera vegada, és a Barcelona. Conscient que és una de les figures internacionals més potents de la temporada, el Mercat de les Flors li dedica una constel·lació que començarà aquest dissabte i que inclou la representació dels espectacles The match (dissabte i diumenge), Figure a sea (del 2 al 4 de desembre), A lecture on a performance of Beauty (3 de desembre) i My choreographed body... revisited (4 de desembre).

Com ballaries si tinguessis el cel a sota els peus? I si totes les cèl·lules del teu cos volguessin ser vistes? Deborah Hay treballa amb la idea que la dansa sorgeix de fer-se preguntes i que les respostes no estan fetes de paraules, sinó de moviments. "Tota l'experiència sorgida de les preguntes ha conformat el meu cos, que m'ha ensenyat les lliçons més importants de la meva vida", explica la coreògrafa. Figure a sea, la peça que va elaborar el 2015 per al Ballet Cullberg, va prendre forma a partir d'aquestes idees. "És com una obra de Jackson Pollock, feta de pinzellades infinites que traspassen la tela. El ball de Hay penetra en nosaltres i surt de l'escenari, no es queda allà quan s'abaixa el teló", assenyala el director artístic del Ballet Cullberg, Gabriel Smeets.

La peça que la va mantenir a la dansa

Anys abans de Figure a sea, Hay va estar a punt d'abandonar la dansa. El 2004 sentia que "ser artista independent als EUA era molt complicat" i va decidir fer "una última peça abans de plegar", explica ella mateixa. L'obra resultant, The match, va ser tota una sorpresa. "Va voltar per tot el món, tothom la volia. Com a resultat d'aquest èxit, al final no vaig deixar la dansa, però vaig decidir que només treballaria amb intèrprets professionals i ben formats, no amb amateurs", afirma Hay. Aprofitant la visita a Barcelona, la coreògrafa també oferirà al Mercat de les Flors una conferència performativa sobre Beauty, un solo que va crear el 2003. "Aleshores tenia vora 60 anys. Recordo que era a Texas, a casa, i feia molta calor. Em vaig treure la roba, vaig començar a ballar, em vaig sentir molt a gust. La vaig ballar una única vegada nua a Londres i vaig pensar que havia sigut fantàstic i que no calia fer-la més", diu Hay.

El Ballet Cullberg a 'Figure a sea'.

A la conferència performativa, la coreògrafa projectarà dos vídeos en què se la veu interpretant el solo –un amb roba, l'altre sense– i explicarà "tot el procés de creació". El Mercat de les Flors també acollirà fins al 5 de desembre la instal·lació de Laurent Pichaud Escrivint com a coreògrafa, que recull tot el material d'arxiu generat per Hay al llarg de la seva trajectòria.

stats