Cultura 16/07/2019

'Ojos negros': la nòmina de noves directores catalanes s'enriqueix amb aquesta història d'amistat estiuenca

Crítica del debut de Marta Lallana i Ivet Castelo, dues estudiants de la Universitat Pompeu Fabra

Eulàlia Iglesias
1 min
Alba Alcaine i Julia Lallana en un dels fotogrames d’Ojos Negros.

BarcelonaDirecció: Marta Lallana i Ivet Castelo amb la col·laboració d'Iván Alarcón i Sandra García. Guió: Iván Alarcón, Ivet Castelo, Sandra García i Marta Lallana. 65 min. Espanya (2018). Amb Alba Alcaine i Julia Lallana.

L''opera prima' de Marta Lallana i Ivet Castelo pren el nom del municipi de Terol on se situa, lloc d'estiueig per filiació familiar de la jove protagonista, la Paula (Julia Lallana). Les vacances d'agost a la localitat rural d'origen de pares i avis ha esdevingut un territori fecund per als relats de trànsit cap a la maduresa. En aquest film, que s'inscriu en el sorgiment d'una nova generació de directores en part vinculades al fenomen dels treballs de final de grau universitari que traspassen el mer àmbit acadèmic i arriben a les cartelleres, l'experiència es lliga amb la relació d'amistat fascinada, íntima i efímera que la Paula estableix amb una altra noia, l'Alicia (Alba Alcaine). Lallana i Castelo s'encomanen al mestratge de Víctor Erice a l'hora de retratar el món dels adults des de la mirada estranyada d'una adolescent que en copsa a la seva manera les resistències i les frustracions, sobretot pel que fa a com els condicionants de la vida al poble han marcat d'una manera o d'una altra les dones de generacions anteriors. Un debut que certifica el talent emergent de dues noves cineastes.

stats