Observatori
Cultura 20/09/2021

Barra XVIII. 'Una cambra pròpia'

2 min
Barra XVIII. 'Una cambra pròpia'.

PalmaDivuitena edició del Teatre de Barra, que no és poca cosa. Una edició que, amb el títol Una cambra pròpia, ret homenatge a Virginia Wolf i amb el subtítol Mirant la dona del segle XXI, naturalment també recorda la resta del col·lectiu, sota la mirada d’una d’elles al programa de mà, pintada per Tamara de Lempicka. Crida l’atenció que, de cinc obres quatre, les han escrit i dirigit homes. El resultat és set a una. També és cert, per a l’estadística, que, pel que fa als deu protagonistes, nou són femenins. Dit això, encapçala la llista Una qüestió de principis, de Jaume Sureda. Dirigida per Bernat Molina i protagonitzada per Aina Cortès i Jaume Sureda. Conta la història d’una Agatha Christie amb ganes de retirar-se de l’escriptura, per la qual cosa no li queda altre remei que matar Hercules Poirot. Una circumstància que no li agrada ni poc ni gens al personatge, el partenaire inevitable de la funció. Dir que Aina Cortès ho broda seria una redundància. Les situacions, naturalment, divertides, amb uns diàlegs entre els dos personatges molt ocurrents i adients a la situació que planteja.

Enfits la signa i dirigeix Lluís Colom, i li donen vida Mary Ramírez i Margalida Villalonga. Dues dones fent d’homes, amb una conversa d’homes, que fa que tots els tòpics que maneja un d’ells, mentre que l’altre intenta un discurs lògic i cerebral, sense massa èxit, tinguin la força que pretén el discurs. Les reiteracions del 'mascle' li resten una mica d’eficàcia, però funciona amb el canvi de rols i queda clar i llampant el missatge mitjançant la caricatura.

Shakespeare ha de morir de Rafel Gallego, dirigida per David Mataró. Toti Fuster i Maria Bauçà són el matrimoni Shakespeare. Ella, Judith, és qui realment escriu les immortals comèdies i els incommensurables drames del bard, per si de cas faltava algun element a la literatura especulativa que des de sempre envolta l’autor. Gallego juga amb Lady Macbeth i Malcom, amb Judith i William, però superposa la possibilitat que tot el que diuen també ho puguin dir dos polítics de l’actualitat i a qualsevol indret. Tot tan graciós i enginyós com vidriòlic.

Nina, d’Alfonso Morillas, dirigida per Àlex Tejedor i interpretada per Laura Andújar i Aina Compte, és un drama, però amb estructura de thriller. Cada minut pot canviar la situació, cada minut augmenta la tensió. Brillant Aina Compte.

El delirio de las ranas, escrita i dirigida per Carla Nyman, amb Cristina Fancioli i Llucia Luna com a protagonistes, comença com un cafè sense cap altra intenció i acaba amb una dissecció de la vida en parella.

stats