Publicitat
Publicitat

HISTÒRIA

L'obra repassa 200 anys d'història i cartografia un sentiment que va començar el 1714

El primer atles del catalanisme

El catalanisme ja té el seu atles. L'acaba de publicar Enciclopèdia Catalana i repassa 200 anys d'història d'un moviment singular a Europa per la seva persistència i per la seva heterogeneïtat.

"Catalunya no pot ser independent en el pla polític per petitesa i per manca de poder polític, pot ser-ho en qüestions culturals". Jordi Casasses, que ha dirigit amb Víctor Hurtado el primer Atles del catalanisme (Enciclopèdia Catalana) cita Lo Gaiter del Llobregat (el pseudònim de Joaquim Rubió i Ors) per explicar com es va originar un fenomen únic a Europa: el moviment catalanista. "És únic perquè és el moviment nacionalista més llarg cronològicament i que es manifesta de manera ininterrompuda de tot Europa", assegura el catedràtic d'història contemporània de la Universitat de Barcelona. Tampoc cap altre moviment l'iguala en pluralitat d'ideologies i manifestacions. "No és un moviment polític, sinó que és un moviment de país", afegeix Casasses.

Explicar què és el catalanisme és complex. Casasses ha trigat dos anys i mig a elaborar un atles que aborda 200 anys d'història. Són 200 mapes i 400 fotografies que repassen tots els aspectes del moviment catalanista. La tesi del director d'aquesta obra tan oportuna -el debat de l'estat propi és a l'agenda- és clara: el país ha fet més pel catalanisme que els polítics. "L' Atles destaca, per escrit, amb imatges i cartogràficament, que el catalanisme no pot quedar reduït a unes opcions polítiques concretes, perquè s'ha configurat a través de les aportacions de totes les classes socials i sectors de la societat catalana. Si ha resistit totes les agressions és per la quantitat ingent de gent anònima que ha mantingut la identitat catalana", argumenta Casasses.

Un antídot

L' Atles repassa tot el que alimenta el catalanisme: la llengua, les tradicions, la literatura, l'excursionisme, l'escultura, l'esport... i uns costums que van més enllà de les diferències de classes.

Casasses insisteix en el fet que no és un atles d'història de la Catalunya contemporània, sinó que és exclusivament un atles de la història del catalanisme i de la conversió d'un corrent cultural en un moviment polític. L'historiador té força clar què és el catalanisme: "És un sentiment i una acció, comença amb la cultura i acaba amb la política". Ras i curt.

Casasses situa els inicis del moviment catalanista l'any 1714. "És una reacció immediata, un antídot contra la repressió de Felip V, neix com a defensa", argumenta. El sentiment catalanista, lluny d'esborrar-se amb el temps, es va arrelant i va estenent-se a totes les classes socials, ideologies i àmbits professionals.

La identitat catalana creix a cop de prohibició, i s'acaba convertint en un moviment polític reivindicatiu: "A finals del segle XIX la identitat està molt arrelada i l'activitat econòmica diferencia Catalunya de la resta d'Espanya. En un context polític complicat, perquè abunden els cacics i la corrupció en les eleccions, un grup de joves agosarats -entre els quals Cambó, Puig i Cadafalch i Prat de la Riba- lideren la defensa política del catalanisme".

A les Corts espanyoles el catalanisme polític no va passar mai de ser una petita minoria i a Catalunya només va tenir l'hegemonia entre el 1912 i el 1922, el 1931 i el 1933 i uns mesos del 1936. Malgrat tot, el catalanisme influeix directament en els aspectes més variats de la vida catalana, des dels espectacles fins a la vida econòmica, religiosa i cultural. L' Atles també repassa un turmentós segle XX, amb el flagell de dues dictadures, que van durar més de 40 anys, obsedides a acabar amb la cultura i identitat catalanes.

La fotografia final

El capítol final està dedicat a les consultes per la independència celebrades entre el 2009 i 2011, i acaba amb una fotografia: la manifestació del 10 de juliol del 2010, quan un milió i mig de persones es van manifestar a Barcelona sota el lema "Som una nació. Nosaltres decidim". L' Atles cartografia temes tan complexos i difícils de territorialitzar com la mobilització dels austriacistes catalans i l'exili del 1714, les muntanyes santes i nacionals, el nomenclàtor de l'Eixample barceloní, l'esperantisme, l'anticatalanisme, les descobertes arqueològiques, la detenció de Lluís Companys, els Setze Jutges i la Nova Cançó, el cant coral, els Jocs Olímpics, les iniciatives del catalanisme en el món digital i la revitalització dels símbols com la Diada, Els segadors , la sardana i la barretina.

Aquesta publicació és la cinquena de la col·lecció d'atles de l'Enciclopèdia Catalana, que es va iniciar amb l' Atles universal i que va seguir amb l' Atles de la diversitat , Catalans al món i Atles d'història . Enciclopèdia Catalana farà en un futur la versió digital d'aquesta obra que recorre cartogràficament un moviment que ha demostrat una gran capacitat d'adaptació.

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF