TEATRE
Misc 05/05/2018

Les adorables dones d’Oscar Wilde

'La importància de ser Frank' defuig el classicisme i les formes d’època de l’original

i
Santi Fondevila
2 min
Laura Conejero, Paula Jornet, Paula Malia  i Miki Esparbé en plena actuació.

BarcelonaLa importància de ser Frank

TNC 4/4/2018

L’obra més exitosa d’Oscar Wilde és una perfecta comèdia amb un embolic argumental d’allò més divertit, però amb un tema certament intranscendent, més enllà de la burla de l’alta societat victoriana i el retrat d’un conjunt de personatges estrafolaris. La proposta de David Selvas i l’excel·lent traducció de Cristina Genebat, que aprofita del tot l’equívoc juganer del títol, defuig el classicisme i les formes d’època de l’original i la situa a mitjans del segle passat amb un encertat, vistós i refrescant tractament de comèdia musical que mira de lluny el cinema musical amb resultats que albiren un èxit prolongat.

Harold Bloom va escriure que el gran personatge de l’obra és Lady Bracknell. I tot veient l’excel·lent proposta de David Selvas queda clar que en aquest cas també ho és, amb la fantàstica interpretació de Laura Conejero, que en les seves dues úniques entrades fa volar la comèdia fins als núvols. A l’actriu li surt brodat aquest símbol de l’alta burgesia més frívola i interessada, aquesta egomaníaca que només pensa en què diran. És amb la seva extravagància que la farsa esclata i focalitza l’enginyós vessant satíric de la comèdia. Esclar que a Laura Conejero l’acompanyen dues actrius que en mans de Selvas adoben l’exageració amb una jovialitat i energia exuberants. L’efervescència adolescent i capriciosa de la Cecily Cardew de Paula Jornet s’arrossega amb el seu desvergonyiment i amb l’espurna vital que la mou. Tant ella com la Gwendolen Fairfax de Paula Malia mostren que són les dones les que greixen el ritme i el joc de la comèdia i les que aporten les rèpliques a la vegada més absurdes i esmolades. Els bons mentiders John i Algernon de Miki Esparbé i David Verdaguer són a la fi víctimes del seu desig i marionetes del joc de l’amor, d’un joc de dones.

Pot sorprendre que aquesta coproducció de La Brutal recali al TNC, quan li escau qualsevol escenari comercial (on anirà la temporada vinent), però de ben segur que es tracta d’un peatge -excel·lent peatge, d’altra banda- necessari per assolir les exigències de resultats que té el TNC.

stats