FESTIVAL

Visibilitzar el cinema fet per dones és una qüestió política

Directed by Woman s’estrenà a Palma amb l’objectiu de trencar el sostre de vidre

La festa internacional del cinema dirigit per dones sorgeix d’una iniciativa als Estats Units. Ja se n’han realitzat jornades prèvies en ciutats com Madrid, Múrcia, Barcelona i Sevilla, i aterra a Es Baluard en la programació Fes, gràcies a la plataforma cultural By Women i a Vicka Duran, impulsora del festival a l’illa.

Durant dues intenses jornades, de divendres i dissabte, es feren tallers, sessions de curmetratges, projeccions de documentals i ficció i debats. Duran va explicar en la roda de premsa que “la intenció no és que es catalogui com un festival de gènere femení, sinó com una plataforma de difusió, per arribar a la paritat a través de la visibilitat, perquè, per exemple, a les sales de projecció tan sols el 5% de les produccions són dirigides per dones”.

Debat

El títol del debat de divendres a la nit ja era revelador Com sobreviure sent directora a l’illa. Hi participaren Marta Hierro, directora i guionista, que està editant el seu darrer documental, Batlessa, sobre la primera batlessa, un retrat sobre el paper de les dones a la política; Marga Melià, també directora i guionista, la darrera pel·lícula de la qual a la cartellera és de 2016, Bittersweet Day s, i que, a més, és des de 2015 la presidenta de l’Associació de Cineastes de les Illes Balears (ACIB); la directora experimental Marta Grimalt, que estrenava la seva òpera prima en el marc del festival, Desierto en tu mente, i la periodista Victòria Morell, que moderà l’acte i aportà xifres rellevants.

Només el 16% dels projectes cinematogràfics de tot el món són dirigits per dones, tot i que a les aules hi ha paritat, “alguna cosa passa quan al mercat professional les dones no agafen càrrecs de direcció”, va comentar Morell. El 2012, per primera vegada en 85 anys, una dona va guanyar l’Oscar a la millor pel·lícula, va ser amb La nit més fosca de Kathryn Bigelow.

L’executiva sueca, Anna Serner va aplicar polítiques de discriminació positiva per arribar a la paritat. El 2012, el 26% dels llargmetratges suecs eren dirigits per dones, en tres anys d’aplicació varen passar al 50%. Sense que això afectàs la qualitat. De fet, el 70% de les produccions amb representació als festivals importants era femenina. Del cas suec s’extreu una conclusió, les administracions també són responsables de les xifres.

A l’ACIB tan sols el 16% dels membres són dones. Morell va dur a terme un estudi entre els socis i, tot i que reconeixien que el sector està masculinitzat, el 60% es va mostrar en contra de les polítiques de discriminació positiva.

Marta Hierro comentà que “el sostre de vidre es troba també des de la propietat, les productores, distribuïdores, no les lideren dones. Això és un símptoma de la falta de mirall, ens falten referents. Falten iniciatives com aquestes que visibilitzin el nostre treball, ja que el sostre social es dona de forma transversal, també entre sonidistes, guionistes, etc.”.

Un segell heterogeni a les produccions

Els dos llargmetratges cap de cartell del festival van ser Singled Out, un documental de 2017, de Mariona Guiu Pont i Ariadna Ventura, que aborda l’estigma de les dones solteres d’entre 30 i 40 anys en diferents contextos culturals, a través del retrat de cinc dones a Istanbul, Melbourne, Sanghai i Barcelona. És una aproximació molt valenta i necessària. El demògraf Albert Esteve hi diu: “les dones busquen un model d’home que encara no existeix, els homes busquen una dona que ja no existeix”. Dissabte es va projectar la premiada Estiu 1993, l’òpera prima de Carla Simón , que descriu el procés d’adaptació d’una nina amb la seva nova família.

Els dos dies de curtmetratges s’han vist exemples de tots els gèneres. Entre el públic s’ha comentat que molts tenien un caire amateur i que està bé donar espai a nous talents i que també és important que no s’identifiquin les produccions realitzades per dones com de menys qualitat, perquè els films demostren el contrari.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF