Art Crònica
Cultura 18/02/2011

Tranquil·litat a Arco

2 min

Potser per l'encesa polèmica que va marcar la passada edició de la fira madrilenya d'art contemporani, la placidesa en la qual s'ha desenvolupat la segona jornada per a professionals d'Arco, només interrompuda per la visita dels prínceps d'Astúries per inaugurar-la oficialment, es podria confondre amb tebiesa. Segons Carles Duran, director de la galeria Senda i president de l'Associació Art Barcelona, la tranquil·litat que es respira és bona: "Es torna a parlar d'art, mentre que altres anys el que tenia més ressò era quina galeria havia quedat fora de la selecció". Duran també afirma que hi ha moviment pel que fa a les vendes, però que en la situació econòmica actual els col·leccionistes fan més preguntes abans de comprar una obra, "són més reflexius", diu.

Rocío San Claudio, directora de la galeria Raiña Lupa, que produeix edicions d'obres d'artistes com Francesc Torres i Carlos Pazos, coincideix amb la bonança d'aquest clima: "Si estem parlant d'un nou model de fira, és lògic que hi hagi noves dinàmiques". Encara que no se sap quin futur tindran, San Claudio les troba positives i, sobretot, més "realistes" pel que fa a l'abast i a la situació del mercat de l'art a l'Estat, i creu que poden donar lloc a un col·leccionisme més fidel.

Així, doncs, les obres d'art tornen a ser les protagonistes. I tot i això, la polèmica sembla que no acaba d'apagar-se del tot. I no ens referim a la provocació de les obres que cada any, per tractar temes religiosos o per tenir a veure amb la mort, acaparen portades. La galeria Palma Dotze, amb seu a Vilafranca del Penedès, presenta un projecte de Daniel G. Andújar (representant de Catalunya a l'última Biennal de Venècia) i Rogelio López Cuenca que ofereix una visió corrosiva del món de l'art. L'art de la seducció reuneix, en diferents conjunts, imatges relacionades amb el món artístic, de les quals en resulta una visió força descarnada. Un Citroën Xsara Picasso de la Policia Nacional i fotografies de moda en les quals els models apareixen caracteritzats com a pintors donen el tret de sortida de la crítica punyent que els artistes porten a terme. I el to puja amb una sèrie de fotografies que posa els soldats aliats que van recuperar obres d'art després de la caiguda del nazisme al costat d'altres amb oficials del III Reich envoltats d'obres i dels barons Thyssen ensenyant-ne algunes de la seva col·lecció.

stats