TEATRE
Cultura 18/05/2018

Vint anys de titelles dignifiquen un gènere abans desconegut i sense espais

Demà acaba la vintena edició del Festival Internacional de Teresetes i s’hi hauran pogut veure 51 actuacions de 20 espectacles diferents realitzats per 19 companyies

Pere Antoni Pons
4 min
Titelles de tota classe i per              a tothom per desmuntar prejudicis erronis

PalmaDes del dia 14 fins al 20 de maig se celebra a Mallorca la 20a edició del Festival Internacional de Teresetes. Organitzat per primera vegada el 1999 per Elàstic Nou Produccions, en aquests 20 anys el Festival no ha deixat de créixer, convidant cada vegada més companyies i diversificant cada vegada més els espectacles programats. En total, quan acabi la present edició, s’hi hauran pogut veure 51 actuacions de 20 espectacles diferents realitzats per 19 companyies. Entre les companyies que participen en l’edició d’enguany hi ha set grups illencs: Besllum, Disset Teatre, Elàstic Nou Produccions, Teresetes Paradís, Encarna de las Heras, Colorín Coloradas i La Panda de Yolanda. També s’hi podran veure treballs de diverses companyies procedents de la República Txeca, França i Itàlia, entre altres països.

Organitzat en col·laboració amb els departaments de Cultura i de Turisme del Consell de Mallorca, el teatre Principal de Palma i l’Institut d’Estudis Baleàrics (Illenc), el festival d’enguany té el suport de 13 ajuntaments: Alcúdia, Algaida, Bunyola, Felanitx, Inca, Llucmajor, Muro, Palma, Pollença, Porreres, sa Pobla, ses Salines i Sineu. Tot i que el centre neuràlgic del festival serà el pati de la Misericòrdia de Palma, hi ha programats espectacles a tots els pobles esmentats. El cartell d’aquesta 20a edició, colorista i juganer, és obra de l’artista Andreu Terrades.

Aina Gimeno, directora de l’esdeveniment, destaca que aquests 20 anys de festival han servit “per donar una empenta a les companyies d’aquí posant-les en contacte amb els treballs de les companyies de fora, cosa que sempre enriqueix, i també per dignificar un gènere que el 1999, quan vàrem començar, ni era conegut ni tenia lloc a la programació dels teatres d’aquí. Encara hi ha molt camí per recórrer -reconeix Gimeno-, però ara és més freqüent que el teatre Principal o el teatre Sants programin espectacles de teresetes”.

De tot i per a tothom

Poc conegut i lluny dels corrents centrals de les arts escèniques, un dels problemes del món de les teresetes rau en els prejudicis erronis i reduccionistes que se li han encolomat. Per exemple, que és un gènere bàsicament per a infants i que no hi ha gaire diversitat de temes, de tècniques i de formats. Gimeno diu que només amb la programació d’enguany ja queden desmuntades totes dues idees. “Hi ha espectacles de teresetes per a totes les edats, des de nins fins a ancians, des d’adolescents fins a joves. Entre els actuacions que es podran veure -resumeix-, hi haurà des de titelles de mà i teatre d’ombres (tant de joc de siluetes amb les mans com de retroprojecció) fins a un home orquestra, passant per titelles de taula, titelles de fil i putxinel·lis. Un dels nostres objectius -recalca- sempre ha estat combinar la tradició i l’avantguarda”.

A banda de les representacions, el festival sempre ha intentat oferir altres activitats relacionades amb el món de les teresetes, des de cursos i tallers fins a exposicions. En aquest sentit, Gimeno destaca que, des de fa uns anys, s’hi han consolidat diverses línies d’actuació. Una d’elles és la línia de formació contínua, destinada als professionals del gènere. Es tracta de cursos i tallers per aprendre noves tècniques i formats. “Enguany es treballa la construcció i la manipulació de les teresetes”, diu Gimeno. Una altra línia és la de les trobades d’artistes illencs amb programadors de festivals de fora i amb regidors i tècnics de cultura de diferents municipis de les Balears. A això s’hi ha d’afegir el que Gimeno anomena “la línia de la tereseta social”, que pretén apropar el gènere a espais i persones que estan als marges de la societat. Enguany “es faran actuacions a centres per a persones discapacitades, al centre de menors Es Pinaret i a la presó de dones”, explica Gimeno. Al pati de la Misericòrdia, el centre neuràlgic del festival, hi haurà l’anomenat Punt de Teresetes, on es podran adquirir llibres i objectes.

Importància dels festivals

Antoni Masegosa, de la companyia Teresetes Paradís, és un dels artistes més actius en el gènere de les teresetes que hi ha a Mallorca. Així mateix, va ser un dels fundadors del festival. Diumenge a les 11 h al pati de la Misericòrdia de Palma, oferirà la representació de la rondalla Es jai de sa Barraqueta. Defensor a ultrança del gènere, Antoni Masegosa insisteix en la idea que en el gènere de les teresetes tothom hi pot trobar de tot. “És un gènere realment popular, que tant pot arribar a petits com a grans i en què allò tradicional i més assequible pot conviure amb el que és underground i avantguardista”. Masegosa recorda que “la història de les teresetes és tan antiga com la del teatre. Ramon Llull, al Llibre de contemplació en Déu, ja hi fa esment. També l’Arxiduc Lluís Salvador en parla. La premsa illenca de finals del XIX és plena de referències a espectacles de teresetes. Es feien i es continuen fent, a més, en tota classe d’espais: des de tavernes fins a escoles, passant per teatres, places públiques i el carrer”. Antoni Masegosa recorda, tot i això, que els que aspiren a dedicar-se professionalment al món de les teresetes, i més aquí, ho tenen molt difícil. “És una lluita constant”, assenyala.

Una de les companyies estrangeres que participen en el Festival de Teresetes d’enguany és la francoargentina La Mue/tte. Ho fan amb un espectacle en què usen teresetes, màscares, jocs gestuals i mim. Santiago Moreno, un dels dos integrants de la companyia, explica que “festivals com el de Mallorca són molt importants perquè permeten al públic comprovar l’enorme riquesa de les teresetes contemporànies”.

stats