El terror jueu de ‘The vigil’ tanca el Festival de Sitges

Quan més esgotat sembla, més capacitat té el terror per renovar els seus temes i motius

Quan més esgotat sembla, més capacitat té el terror per renovar els seus temes i motius. La pel·lícula que divendres va tancar el Festival de Sitges, per exemple, explora un racó relativament inèdit en el gènere: el terror jueu. El protagonista de The vigil és un jove que ha abandonat la seva comunitat ortodoxa després de perdre la fe per la mort del seu germà petit. Necessitat de diners, accepta fer de shomer, una figura que vetlla els cadàvers dels morts i espanta els mals esperits, però precisament se les haurà de veure amb un dimoni que s’alimenta del turment.

La incorporació del folklore jueu -en el pack hi van inclosos els camps de concentració- no treu que The vigil sigui una pel·lícula de fantasmes més aviat convencional, molt dependent dels cops d’efecte sonors i només interessant pel que fa a l’acotació de l’acció a gairebé un únic espai -la casa del mort- i una sola nit. Curiosament, el millor del film és tot el que té a veure amb el protagonista, un renegat de la fe ortodoxa que busca a Google tutorials per aprendre a parlar amb noies.

En una línia molt més salvatge i desinhibida, Color out of space compta amb dos elements que són valors segurs a Sitges: H. P. Lovecraft, autor del conte en què es basa, i Nicolas Cage, que interpreta el pare d’una família que va perdent la xaveta per culpa d’un meteorit que cau a la seva granja. Es tracta també del retorn de Richard Stanley, director de culte que no aixecava un projecte amb cara i ulls des que el van acomiadar del rodatge de L’illa del Dr. Moreau. El terror còsmic de Lovecraft, per tant, està en bones mans en aquesta adaptació lisèrgica que potser explota massa les ganes que té el públic de veure Nicolas Cage cridant fora de si.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF