DISSENY

Els mobles centenaris i ultramoderns de Josep Maria Jujol

Mobles 114 reprodueix una tauleta de l'arquitecte conservada al MNAC

L'arquitecte Josep Maria Jujol (1879-1949) va dissenyar per al seu propi domicili una tauleta de centre que té la peculiaritat de tenir dues alçades. De fet, tenint en compte que va ser un home molt religiós, crida l'atenció que les dues parts formin una creu, i també cal destacar el camí que va fer: els seus fills la van dipositar al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) el 2014, i ara l'empresa Mobles 114 n'ha tret una versió al mercat.

"És una taula que sembla casual però està feta amb més sensibilitat escultòrica que funcional. La simplicitat és aparent, perquè té una gran complexitat quan l'has de produir", afirmen J.M. Massana i J.M. Tremoleda, dissenyadors i dos dels fundadors de Mobles 114. Curiosament, la reproducció de la tauleta també ha acabat en un altre museu, ja que en van donar un exemplar al Museu del Disseny. "És un moble ultramodern, del tarannà actual, i l'any que ve farà 100 anys", afirma el fill de Josep Maria Jujol, Josep Maria Jujol Jr. "El pare es va avançar a la seva època, per això no va triomfar", subratlla.

Mobles 114 és juntament amb BD Ediciones de Diseño l'empresa catalana que ha tret al mercat més peces d'arquitectes històrics. Mentre que BD ha fet edicions de mobles d'Antoni Gaudí, entre d'altres, Mobles 114 s'ha centrat en arquitectes com Josep Torres Clavé i Sixte Illescas. "La idea de disseny no té a veure ni amb Gaudí ni amb Jujol, perquè no hi havia plànols. El que hi ha és una acció sobre la matèria", afirma Juan José Lahuerta, el director de la Càtedra Gaudí. "Gaudí va obrir el camí –afegeix–, i això s'accentua moltíssim quan Jujol hi col·labora; i la seva carrera està basada en això". Per a Lahuerta, la col·laboració de Gaudí i Jujol va ser tan intensa que va ser com una fusió: "Quan treballaven junts eren una mateixa personal", explica. I el treball conjunt els va portar molt lluny: "Gaudí li va permetre a Jujol fer alguns dels experiments més radicals de la seva carrera", com les intervencions a la seu de Palma.

Josep Maria Jujol, el jove arquitecte que va esperonar Antoni Gaudí

Una baula en la història del disseny català

J.M. Massana i J.M. Tremoleda es van interessar per aquesta tauleta de Josep Maria Jujol perquè la consideren "una baula més de la història del nostre disseny", i més endavant en volen produir una altra del mateix Jujol que té una forma ovalada i que també està exposada al MNAC. En aquest altre cas és una peça feta per a Pere Mañach, que va ser un dels seus primers clients i el primer marxant de Pablo Picasso. Josep Maria Jujol Jr. desmenteix que tornés a casa carregat d'andròmines que havia trobat pel carrer per fer-ne alguna cosa i explica que sí que tenia l'habilitat de trobar nous usos a trossos de materials que passaven per les seves mans. "Per a Jujol el reciclatge té un sentit transcendental: recupera uns elements que estaven perduts, ¡ ho fa en les parts més visibles i més brillants de les seves obres. Això té a veure amb la idea cristiana de la redempció del pecat. No només els recupera sinó que els fa brillants", explica Lahuerta. Al llarg de la seva carrera Jujol va dissenyar nombroses peces de mobiliari, com les que es poden veure exposades en una de les seves obres més emblemàtiques, la Casa Bofarull, i d'altres conservades també al MNAC. També va estar en contacte amb la indústria del moble del seu temps, i als anys 20 va realitzar diversos dissenys per als Tallers Comas. 

EDICIÓ PAPER 19/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF