Art

Sergio Caballero converteix la memòria del Sónar en una exposició fascinant

El Centre d’Art Tecla Sala acull la mostra ‘Ni flyers ni pòsters. 25 anys d’imatges Sónar’

Tot va canviar el 1997. Era la quarta edició del Sónar, i el festival va sorprendre convertint la imatge d’un esdeveniment musical en una manifestació artística amb entitat pròpia. Sergio Caballero, Enric Palau i Ricard Robles, els tres directors del Sónar, van convèncer els seus pares i mares per protagonitzar la imatge del festival. "Vam seguir una mica la idea de Warhol perquè tinguessin el seu minut de fama", recorda Caballero mentre camina per l’exposició ‘Ni flyers ni pòsters. 25 anys d’imatge Sónar’, que es pot visitar al Centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat fins al 23 de juny.

Darrere de Caballero, artífex i protagonista de l’exposició, hi ha una gran fotografia dels progenitors carregats amb maletes de DJ baixant d’un avió. Va ser el clic, el punt de partida d’una aventura artística que ha deixat imatges icòniques del festival com Maradona, les dones russes amb poders paranormals, les animadores txeques amb barba, els fantasmes, els personatges d’herba que apleguen objectes daurats i aquella instal·lació del 2011, en plena crisi, quan Caballero va tenir la idea de "vendre el festival, fer diners i retirar-se". Per reforçar un missatge irònic i gamberro, es va enregistrar un vídeo "similar als que fa la casa de subhastes Sotheby’s en què et diuen com d’important és que et gastis deu milions d’euros en un quadre, perquè és una cosa que no tornarà a passar", tal com explica Caballero amb l’humor que el caracteritza.

‘Ni flyers ni pòsters’ no aplega de manera sistemàtica i enciclopèdica els materials que ha fet servir el Sónar com a imatge, sinó que es tracta d'una manera de convertir la memòria del Sónar en una exposició fascinant de Sergio Caballero. "No hi ha cosa que no es pugui canviar", diu l’artista, que ha treballat el desplegament de la mostra amb la comissària Amelie Aranguren.

El recorregut, ampli, sorprenent i per sobre de tot divertit, permet identificar alguns temes transversals, com ara "l’hivern, el fred, la taxidèrmia, la família i l’humor", especialment l’humor. A més, Caballero fa dialogar el material Sónar amb altres obres de la seva carrera plàstica, com aquella obra que va presentar fa uns anys a la Sala Montcada en què tres porcs tenien el cap dins d’una bola del món... i l’espectador havia de mirar a través de cul dels animals per contemplar un vídeo.

Òbviament, l’exposició connecta amb la memòria del Sónar, però també estableix vincles amb artistes com Richard Serra, Francis Bacon i David Lynch d’una manera essencialment hedonista. "És el reencontre del Sergio amb l’artista plàstic dels 80 i 90", recorda Aranguren. I aquest artista és algú que es guia "per la intuïció, mai per la tendència", com reconeix ell mateix.

L'exposició té un cost de 60.000 euros, i tant Caballero com Aranguren estan treballant amb la possibilitat que viatgi a altres a països.

EDICIÓ PAPER 24/06/2018

Consultar aquesta edició en PDF