Cultura 28/07/2014

Santa Eugènia, un oasi per al teatre

Les arts escèniques omplen el poble amb la sisena Quarterada Teatral

Margalida Bonnín
3 min
PER A TOTS ELS GUSTOS Álex Sierra hi ha exhibit la seva habilitat i Més Tumàcat (a baix) no deixà d’animar ahir.

Santa EugèniaLa basca teatral estiuenca té cada any almenys un dia de brisa fresca a Santa Eugènia. Ahir, els carrers i les places de la localitat acolliren la 6a Quarterada Teatral, una marató de quasi vuit hores amb vuit espectacles concentrats en 7.200 metres quadrats i cinc espais escènics.

A partir de les 17.30, les funcions se succeïren fins passada la 1 de la matinada. Un d’ells no aturà en tot l’horabaixa. La companyia Més Tumàcat fou l’encarregada d’amenitzar la festa. A bord d’una furgoneta, dugueren de ruta els espectadors cap a tots els escenaris, ja fos ballant, jugant o sota una pluja de paperins de colors.

La creació contemporània va ser la protagonista de les hores de la tarda. Davant l’església, el duet format per Candelaria Antelo i Arthur Bernard oferiren la petita peça de dansa Te Odiero, un concentrat emocional que explotà davant dels ulls dels taujans a través d’un ball en què els dos madrilenys exhibeixen l’amor i l’odi com dues cares de la mateixa moneda.

La plaça del Puget, un poc més amunt, va ser l’espai dedicat a les companyies novelles. Alex Sierra i la companyia Manipulats, de Mallorca, juntament amb els madrilenys Diego i Elena, oferiren tres espectacles de circ entre els pins i les finestres obertes dels veïns que, de dalt de les seves cases, n’obtingueren una perspectiva privilegiada.

Encetaren la nit els Trukitrek amb Jukebox, un cabaret musical fet amb teresetes on nans de tres pams d’altura, mig ninots mig humans, ofereixen un repertori de clàssics musicals. La companyia, que ha actuat en escenaris de mig món, repetí ahir experiència a la mostra taujana.

Després d’una petita pausa per sopar i amb les piles carregades, Guillem Albà & the all in orchestra prengueren l’escenari amb el seu primer espectacle, Marabunta, que arriba a Balears després d’una temporada triomfal a Barcelona. En aquest xou esbojarrat, sis músics mesclen gags absurds, cançons pròpies i cabaret tot formant un caos en què, sorprenentment, els gags se succeeixen amb finura matemàtica. Els encarregats de posar punt final a la Quarterada foren els Manipulats, amb l’estrena absoluta de Mel-odic, el seu darrer espectacle.

Tot i que la Quarterada s’ha convertit en la joia de la corona, la Mostra de Santa Eugènia és molt més. En els seus tres dies de durada haurà oferit deu espectacles -set dels quals han estat estrenes a les Balears-, en cinc espais teatrals. El tret de sortida es donà divendres amb Paradise of Love, de Tutti Quanti, un muntatge literari i musical sobre la figura dels ‘picadors’ dels anys 60 que va esgotar les localitats. El 3 d’agost serà el torn de Marcel Tomàs, un dels millors clowns de l’Estat, que amb la companyia Cascai Teatre presentarà Zirocco, una obra sense paraules en què els protagonistes són l’enginy, la improvisació i la participació del públic.

15 anys de Mostra

Amb una dècada i mitja d’història, la Mostra es consolida en el panorama teatral illenc i, sobretot, com una convocatòria ineludible per als taujans. De la mà del seu director i creador, Antoni Picó, el festival ha arribat a l’adolescència amb entrebancs que es poden resumir en un: els vaivens del suport institucional. L’any passat, per exemple, no hi va haver Quarterada. Si bé per a l’Ajuntament és una aposta forta, no ho ha estat sempre per a les institucions supramunicipals, necessàries per a un consistori petit.

stats