ESCENA

‘Rostoll cremat’, la darrera daga teatral de Toni Gomila

El proper octubre, el teatre Principal acollirà el muntatge de Produccions de Ferro, una denúncia sobre els perills de la cobdícia dels mallorquins

La Mallorca avorrida i provinciana que va descriure George Sand l’any 1842 no té gaire a veure amb l’actual. Tots els perfils de l’hedonisme més consumista i depredador es deixen veure avui en els seus carrers i platges, sense màscara i untats amb crema solar.

L’esperit sensible i observador de Toni Gomila no ha pogut menystenir el fenomen d’amor-odi que viuen en els darrers temps els illencs, en veure ca seva triomfar i morir d’èxit al mateix temps i en la mateixa mesura. Rostoll cremat és la darrera aposta de Produccions de Ferro, després del boom d’ Acorar, que els va catapultar arreu dels Països Catalans i va arribar fins al Festival de Temporada Alta de Lima, Montevideo i Bons Aires.

El punt de partida és una de les rondalles mallorquines recollides per mossèn Antoni Maria Alcover. La d’en Joanet de sa Gerra parla de l’ambició i la cobdícia humana i dels perills de voler-ne sempre més. El protagonista s’enfila per una favera i li demana a Sant Pere cada vegada més coses per a ell i la seva família. Les seves ànsies arriben tan lluny que, mai content, després d’aconseguir que el faci rei, li demana a Sant Pere que el converteixi en el Bon Jesús.

És un història que Gomila utilitza per parlar de les ànsies de creixement i d’expansió dels mallorquins que, a través del turisme, han trobat el millor mecanisme per deixar aflorar la seva set inesgotable de riquesa, al preu que sigui. “Hem viscut sempre -la nostra generació- envoltats de turisme. Per què ara ens molesta?”, es demana Toni Gomila, i clama en la línia provocativa del seu segell. “Érem, hem estat, sempre, una gent que ha lluitat per pujar una família. Per què ara ens hem tornat caníbals?”.

A diferència d’ Acorar, la darrera aposta del dramaturg manacorí té un equip més gran i més actors. Oriol Broggi dirigeix Gomila, Catalina Florit i Caterina Alorda, amb el suport de Joan Miquel Artigues i l’escenografia de Rafel Lladó.

A Mallorca arribarà el 5 d’octubre i es preveuen fins a sis funcions, totes a la sala Gran del teatre Principal. El juliol del 2019 arribarà al Festival Grec de Barcelona.

Mar de Fons

Una altra de les propostes teatrals que té previst estrenar el teatre Principal amb vista al 2019 és Mar de fons. Pere Fullana dirigeix l’obra i compta amb la col·laboració d’un equip de dramatúrgia format per Aina Salom, Carme Planells i Jaume Miró.

La història se situa a l’estiu del 1936, quan les tropes republicanes catalanes varen desembarcar al llevant mallorquí per recuperar l’illa de les tropes franquistes.

Mar de fons recull el testimoni real de persones que visqueren aquells fets que han marcat la relació entre Catalunya i les Illes. Segons Fullana, també marcaren el caràcter dels mallorquins i els sumí en la por, el silenci i la submissió davant els poderosos i els botxins.

El muntatge, producció de la companyia Iguana Teatre, s’estrenarà el 25 de gener del 2019 al teatre Principal i del 13 al 24 de març es podrà veure al Teatre Lliure.

EDICIÓ PAPER 25/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF