Cultura 06/03/2020

Projectes artístics que es colen com a extraescolars

Centres de teatre, música i arts plàstiques ofereixen programes educatius, però la majoria s’implementen fora de l’horari lectiu

E. N.
3 min
Projectes artístics que es colen com a extraescolars

PalmaAmb la intenció de potenciar les arts escèniques a l’escola des d’una perspectiva crítica, la Conselleria d’Educació i la Delegació de Cultura del Govern balear han posat en marxa aquest curs el projecte pilot MAP Teatre, que s’està implementant a deu centres de les Illes. L’objectiu és que joves d’entre 15 i 17 anys treballin textos de dramatúrgia clàssics amb una lectura contemporània i, segons la delegada Catalina Solivellas, “estam aconseguint uns resultats espectaculars”. En la majoria dels centres, però, es fa fora de l’horari lectiu i aquesta és una realitat generalitzada en l’ensenyament artístic: que majoritàriament es desenvolupa fora del currículum.

Com apunten des de la Fundació Carasso al darrer quadern, Arte i escuela, el fet que l’educació artística es faci majoritàriament fora de l’horari lectiu fa que es percebi com a prescindible i que no tothom hi pugui accedir.

A banda de la iniciativa del Govern, MAP Teatre, molts centres culturals i de creació de Palma fa anys que ofereixen programes d’educació artística a les escoles. En recollim alguns.

Veus Emergents i Ficcions

El teatre Principal treballa dos programes educatius per a joves: Veus Emergents i Ficcions. Veus Emergents és un taller de dramatúrgia tutoritzat tot l’any per un dramaturg illenc -enguany, Jaume Miró- que culmina amb una lectura dramatitzada per part d’intèrprets professionals. Els joves s’hi han d’inscriure a títol propi o a través d’un centre educatiu , i en aquesta ocasió se n’hi han presentat vuit. El projecte es diu Horígens i l’objectiu és crear una obra que mostri la construcció de la ciutat que ells voldrien habitar. D’altra banda, amb Ficcions s’encarreguen textos a joves autors que després seran representats per alumnes de centres educatius. El Principal forma els professors que faran de directors d’aquests grups, amb seminaris que enguany van a càrrec del dramaturg Sergi Baos. Les tres obres seleccionades enguany són Latituds, de Marina Salas; Desaparició (no) accidental d’uns joves, d’Eugeni Marí, i Cors d’aigua, de Núria Rosselló. Totes les peces parlen de temes de caràcter social.

També en arts escèniques, el Teatre del Mar ofereix Migracions, un programa ja consolidat, dirigit a nins amb risc d’exclusió social i que treballa amb les escoles del Molinar i el Coll d’en Rabassa. Es treballa durant tot l’any en diferents fases: primer amb un sistema de joc dramàtic; després visiten el teatre per saber com funciona; els actors i actius fan algunes sessions dins els centres (també en horari extraescolar, i finalment els alumnes fan una representació davant els professors, companys i famílies.

El centre d’arts escèniques té també els programes Escena Educativa, amb què ofereixen espectacles que tracten temàtiques com la migració, el bullying o el medi ambient; i Escena i Literatura, que consisteix a representar obres sobre lectures de literatura que treballen en aquests cursos.

Cos i Gènere i Resonancias de Talento

En l’àmbit musical, la Jove Orquestra de les Illes Balears (JOIB) implementa un projecte sociocultural en què els músics i professors de la JOIB potencien l’educació musical dels menors en risc d’exclusió social: Resonancias de Talento. De la mà de l’Ajuntament de Palma i els centres de Son Canals i Rafal Vell, posen en marxa una escola per desenvolupar el talent musical infantil que ofereix tant activitats culturals en aquest sentit com un espai i materials per poder-les dur a terme.

En les arts plàstiques, el museu Es Baluard, a banda de les visites escolars, fa quatre anys que ofereix el programa Cos i Gènere, no dirigit a alumnes, sinó a professors de Secundària, amb l’objectiu que incloguin en la docència l’art contemporani. Per això, es vincula el gènere a la performança com a llenguatge artístic.

stats