Publicitat
Publicitat

ART

Un Picasso descobert al revers d'un Picasso

El dibuix apareix en la restauració d''El retrat de la mare de l'artista'

El retrat de la mare de l'artista , una de les obres més emblemàtiques de la col·lecció del Museu Picasso i una de les més destacades de la joventut de l'artista malagueny, perillava seriosament: les tensions que el cartró en què estava enganxat produïa en el paper l'estaven arrugant i l'haurien acabat esquerdant. La restauració a què va ser sotmès al museu l'any passat no només el va retornar a l'estat que es pot apreciar en una fotografia del 1959, la primera referència que se'n té, sinó que va suposar la descoberta d'un dibuix inèdit, molt probablement un altre Picasso. Quan van desenganxar el paper del cartró, al revers del bust de María Picasso López, datat el 1896, va aparèixer, capgirat, un carbonet anterior que s'ha titulat Home amb pipa . Ara és possible veure les dues obres en una exposició instal·lada al saló neoclàssic del museu, que també ha sigut restaurat.

Home amb pipa té moltes semblances -el format, el paper, la tècnica, el traç i el tractament del clarobscur amb tocs de clarió- amb una altra obra de les col·leccions del Museu Picasso, Bust de cavaller del segle XIX . Mentre que el model d'aquest últim treball és una terracota sevillana del 1878, la investigació per trobar la font del dibuix descobert al revers de Retrat de la mare de l'artista està oberta. "Podria ser una làmina d'un manual de dibuix. El tractament del clarobscur podria ser una manera d'interpretar la làmina", explica Reyes Jiménez, la cap del departament de conservació preventiva i restauració del Museu Picasso i la directora de les tasques de restauració de la peça.

El fet que Picasso fes Home amb pipa a la Corunya i el retrat de la mare a Barcelona porta els especialistes a pensar que a Galícia es va formar i que a la capital catalana "va descobrir el món", explica Jiménez. "Quan va arribar a Barcelona -afegeix-, Picasso estava molt format tècnicament. El pastel és una tècnica complexa, deixa poc marge a la rectificació". El retrat de la mare de l'artista , afirma Bernardo Laniado-Romero, el director del museu, representa "un moment apassionant del desenvolupament de Picasso com a estudiant i com a artista".

L'exposició d' El retrat de la mare de l'artista ha servit per posar de llarg la recuperació del saló neoclàssic del Palau del Baró de Castellet, un dels edificis medievals que integren el complex del museu. El baró va descobrir aquest tipus de saló en un viatge a Moscou. La decoració, feta a finals del segle XVIII o al començament del segle XIX, probablement va comportar la destrucció d'una estructura preexistent per aconseguir l'altura del sostre. Està previst que, en el futur, aculli una selecció de les ceràmiques que Jacqueline Picasso va donar al museu.

Els llibres que ens fan grans