ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 11/10/2011

Perpinyà ja és capital de teatre

L'Arxipèlag, la joia cultural de la Catalunya Nord, va aixecar ahir al vespre el teló amb un espectacle inaugural de caràcter transfronterer amb artistes de les dues bandes dels Pirineus.

Narcís Presas
2 min
Una sala gran i vermella Le Grenat, a punt d'aixecar  el teló, té capacitat per a 1.100 espectadors. El predomini  del color vermell és absolut.

ENVIAT ESPECIAL A PERPINYÀLa Cantate de l'Archipel , l'obra que va servir ahir a la nit per inaugurar el nou teatre de Perpinyà, va ser tota una declaració d'intencions del que vol representar aquest imponent teatre obra de l'arquitecte francès Jean Nouvel. L'espectacle, concebut i dirigit pel nord-català Daniel Cosi, va comptar amb la participació estel·lar de Carles Santos, Sol Picó i Sergi López com a representants de la banda sud dels Pirineus, i es va subtitular íntegrament al català.

El Teatre de l'Arxipèlag neix de la mà de l'Escena Catalana Transfronterera, un projecte pioner de cooperació cultural entre Perpinyà, Salt i Girona, i vol convertir el triangle que configuren Barcelona, Tolosa i Montpeller en el gran eix teatral del sud d'Europa. La bombolla granat, l'escenari principal de l'arxipèlag d'edificis que conformen el complex teatral ideat per Nouvel amb capacitat per a 1.100 espectadors, es va omplir de gom a gom. El matí va ser el torn de la inauguració institucional, i al vespre la societat civil de la capital del Rosselló es va vestir de gala per assistir a la inauguració d'aquesta joia arquitectònica que neix amb la vocació de vitalitzar la cooperació cultural entre les dues bandes dels Pirineus i esdevenir una referència teatral en l'àmbit mediterrani.

Ahir tot eren somriures a l'entorn de l'Arxipèlag. L'ocasió s'ho mereixia. Perpinyà podia treure pit per fi d'un teatre que li atorga un lloc privilegiat al mapa teatral europeu. Aquesta primera temporada la direcció de Domènec Reixach ha programat 78 espectacles, amb el teatre contemporani, la reinterpretació de la tradició clàssica i la programació coreogràfica com a pilars. L'Arxipèlag entra de ple a l'Escena Catalana Transfronterera, amb la programació conjunta d'espectacles amb els teatres de Girona i Salt -que subtitularan les obres per arribar a uns públics que es troben l'un de l'altre a poc menys d'una hora en cotxe- i la coproducció d'obres amb el Canal Centre d'Arts Escèniques.

El mite d'Orfeu i Eurídice

Le Grenat, la sala principal de l'Arxipèlag, és d'un vermell intens: els seients, les portes, les parets, les cortines i la il·luminació. Domènec Reixach -exdirector del TNC i ara director de l'Arxipèlag- i el ministre de Cultura francès, Frederic Miterrand, es van encarregar dels parlaments inaugurals. El ministre va assegurar que l'Arxipèlag evoca diversitat i complexitat en un entorn mediterrani i va destacar la importància de la proximitat del nou teatre amb Barcelona i Catalunya, i més encara quan la connexió per TAV sigui possible. Els llums es van apagar i el vermell va desaparèixer. L'obra inaugural -creada ad hoc per a l'ocasió- va començar amb una escena protagonitzada per Carles Santos i Sol Picó, que tindran reservat per sempre més un racó ben especial en la història del nou teatre de Perpinyà.

La Cantate gira entorn a la història d'amor entre els mites d'Orfeu, adaptat a la figura d'un jove rocker, i Eurídice, una cantant lírica apassionada de l'arqueologia, amb la presència d'un tercer, Àlex -interpretat per Sergi López-, que intenta torpedinar la història. La relació entre Orfeu i Eurídice aconsegueix finalment superar tots els obstacles. És precisament aquest camí el que acaba esdevenint un espectacle multidisciplinari que adopta la forma d'un imprevisible arxipèlag.

stats