Publicitat
Publicitat

Mor a París l'artista Jaume Xifra

Nascut a Salt l'any 1934, està considerat com un dels grans artistes de la generació de l'art conceptual català

L'artista Jaume Xifra ha mort a París aquest dimecres al matí. Nascut a Salt el 1934, Xifra està considerat un dels grans noms de la generació de l'art conceptual català, juntament amb altres artistes emigrats a la capital francesa: Joan Rabascall, Antoni Miralda, Benet Rossell i Antoni Muntadas. "Companys de generació emigrats a principis dels anys seixanta van trobar a París un clima sociopolític de llibertat per desenvolupar el seu treball, alhora que l'amistat i complicitat que fins avui els ha permès realitzar projectes en col·laboració", van escriure els responsables de la galeria Palma Dotze amb motiu d'una exposició individual de l'artista que van organitzar el 2010. "No només hem perdut un bon artista sinó també un gran amic", van dir Pilar Carbonell i Anna Rovira, responsables de la sala.

"Creador nat, relacionat amb el món de l'objecte, vinculat amb l'àmbit de l'artesania popular, crític amb la societat de consum, Xifra, a més de creador, ha destacat com a pedagog", va dir el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, sobre l'artista. "Ha vinculat el món de l'art amb les noves tecnologies –va afegir– i ha posat en relleu que sensibilitat artística i tecnologia no estan renyits. Els seus vincles amb París el converteixen en un artista poc reconegut a Catalunya però que mereix un lloc destacat en la nostra història artística".

L'entrada de Jaume Xifra al món de l'art va ser tardana, i abans va treballar de mariner i de mecànic. Precisament, les eines, que no perden la seva funció, van ser les protagonistes de molts dels quadres-objecte –influïts per l'obra de Marcel Duchamp– que va realitzar durant la primera etapa de la seva trajectòria.

Entre el 1965 i el 1966, Xifra va realitzar la sèrie de 'Pochoirs', pintures fetes amb esprai i plantilles que denunciaven el creixent consumisme de la societat. Entre el 1966 i el 1970 es va endinsar en els 'Objectes reliquiaris', testimonis de les festes rituals i cerimonials realitzats amb Miralda, Rabascall i Dorothée Selz. En aquests esdeveniments, els colors, els vestits i la música tenien una importància cabdal. Xifra defensava el caràcter lúdic d'aquests treballs per davant d'una interpretació mística o màgica.

Durant el cinc anys següents es va centrar en l'objecte artístic amb la sèrie 'Impossibles i Irreversibles'. L'artista va afirmar sobre aquestes obres que ja manifestaven el seu interès perquè l'espectador participés d'una manera més activa en la creació i en la recepció de les obres en el marc d'una línia de recerca sobre la funció i la "utilitat" de l'art.

Un sistema codificat de formes i colors i les combinacions i permutacions entre elles protagonitzen les obres de Jaume Xifra a partir de 1985. Aquest mètode va originar, amb la col·laboració d'un equip d'informàtics, el Computer Painting, un programa informàtic per pintar, presentat el 1992 al Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes de Barcelona. Aquest programa va evolucionar de manera constant.

Abans de París, Jaume Xifra va viure a Perpinyà i Marsella, i es va formar a l'acadèmia d'Ais de Provença. Entre el 1968 i el 1969 va viure a Xile, on el seu art va adquirir un to més compromès.

El 2011 la Fundació Suñol va projectar el vídeo 'Situació Color', el document d'una festa-ritual que Josep Suñol va encarregar a Antoni Miralda i Jaume Xifra el juny de 1976 per inaugurar la seva nova residència.





Els llibres que ens fan grans