Cultura 13/09/2019

Mor Charlie Cole, el fotògraf de 'l'home del tanc' de la plaça de Tiananmen

Va ser un dels quatre fotoperiodistes que van documentar la massacre del règim xinès

Agències/ Ara
2 min
Tiananmen?Els joves  xinesos no  saben què és

Quan la nit del 3 al 4 de juny del 1989 l'exèrcit xinès va sortir al carrer per acabar amb les protestes socials d'estudiants i treballadors que demanaven reformes polítiques, el fotoperiodista Charlie Cole ja feia anys que treballava a l'Àsia. Hi va arribar el 1980, quan juntament amb Steve Gardner van decidir dedicar-se al fotoperiodisme al Japó, on van cobrir conflictes i van viatjar a bases militars del Pacífic. La seva passió per la fotografia periodística també el va dur a viatjar a altres països del continent, com les Filipines i Corea. Segons ha informat el diari independent 'South China Morning Post', Cole va morir la setmana passada a Bali, on vivia des de feia més de 15 anys.

Malgrat la seva llarga trajectòria com a fotoperiodista a l'Àsia, la seva figura serà recordada per una instantània en concret: la de l'home amb camisa blanca davant d'un tanc a la plaça de Tiananmen. L'any 1989 estudiants i treballadors xinesos van ocupar durant dos mesos una de les places més importants de Pequín, la de Tiananmen, per reclamar reformes polítiques i una democratització del règim del Partit Comunista. El 4 de juny a la matinada l'exèrcit va sortir al carrer amb els seus tancs per reprimir les protestes; una acció que va causar la mort de molta gent. Enguany, 30 anys després de la massacre, el govern xinès continua sense reconèixer els fets, i encara no se sap el nombre exacte de persones que van morir. Tot i així, hi ha material audiovisual i fotogràfic que mostra el que va passar a la plaça.

Charlie Cole era un dels quatre fotoperiodistes que eren al balcó de l'hotel de Pequín des d'on va poder fotografiar els esdeveniments. La instantània amb què va guanyar el World Press Photo del 1999 la va fer la tarda del 4 de juliol, quan després de la massacre alguns manifestants havien tornat a la plaça i 25 tancs de l'exèrcit avançaven per una de les grans avingudes que hi porten. En aquest context, un home es va posar davant dels tancs i, per a sorpresa de tothom, els vehicles es van aturar. Cole va capturar aquesta escena, i malgrat que no va ser l'únic que va fer-ho, la seva imatge és la que té el millor enquadrament de totes.

Cole va amagar el rodet que la contenia a la cisterna del lavabo perquè l'exèrcit no la destruís, i quan la va poder enviar a la revista 'Newsweek' ràpidament es va convertir en una icona dels esdeveniments. El fotoperiodista, però, sempre va lamentar que la fotografia hagués esdevingut una icona tota sola. Creia que aquest fet anava en detriment de la feina dels altres fotoperiodistes que havien cobert l'esdeveniment, que també havien realitzat bones fotografies malgrat les males condicions amb què van haver de treballar.

stats