Mònica Fuster mostrarà l’‘alter ego’ d’‘I-Kādo’ al Casal Solleric

A més, l’artista mallorquina inaugura, amb la seva obra, un espai a Tànger

I-Kādo vol dir regal en àrab i, segons l’artista Mònica Fuster (Palma, 1967), “un projecte expositiu sempre suposa una ofrena cap als altres, un regal”. En la Nit de l’Art que tindrà lloc a Palma des del proper dijous fins al dissabte 22, s’inaugura Óleo a l’espai dipòsit del Casal Solleric, el projecte amb el qual l’artista mallorquina vol retre homenatge al món de l’oliva.

El primer conjunt de fotos que s’hi podrà veure és l’obra primigènia Arborescències, del 2011, quan Fuster va començar a treballar a partir de l’estudi morfològic de l’oliva. Amb encunys analògics va voler captar la sensació de gelosies o ombres de davall dels arbres, fent referència a l’arquitectura mudèjar. Des de la direcció del centre d’art s’han marcat l’objectiu de reivindicar el pes històric de l’espai, l’antic dipòsit d’oli de la finca Solleric d’Alaró. Per aquesta raó varen convidar Fuster, qui ja feia anys que treballava amb la temàtica de l’oli.

La resta de peces que es poden trobar a Óleo són de factura més recent, realitzades específicament per a la mostra. Des del títol, s’expressa el joc metafòric dels treballs realitzats de manera performativa amb elements naturals: oli, vi o cúrcuma, sempre des d’una perspectiva i pensament clarament pictòric. Tant a les fotos com al vídeo i als llibres objecte, Mònica Fuster treballa les taques i les formes com a elements determinants en el llenç.

Per realitzar les obres, l’artista ha col·laborat amb el ceramista local Joan Pere Català Roig, qui ha realitzat els atuells que agermanen la mostra amb la que ha enllestit per a Tànger, una instal·lació amb la qual comparteix nom, I-Kādo. Els llibres llenç plegables, segons Fuster, són “peces úniques, etèries i volàtils”, van dins fundes de pell, realitzades en col·laboració amb la firma de calçat Lottusse. L’artista també ha treballat amb l’enquadernadora Paz Alomar per a la creació del llibre d’artista Oleografies, un recull d’intervencions sobre paper realitzades amb olivó, taques intenses o subtils de múltiples matisos i acabats.

Amb Joana Maria Riera i Aina Bauzà ha organitzat tallers de mediació i divulgació per a adults, com la visita a la finca Solleric d’Alaró el 20 octubre i una dinàmica per a escoles sobre l’oli.

Participació en el festival Entre(ICI)

La tour du ciel és un espai singular, situat en un indret històric, a l’antiga fortalesa de Tànger, una construcció portuguesa datada del s.XVII. Segons l’artista i comissari Juan Carlos Rego, és “un espai místic” que s’inaugura com a espai expositiu amb Mònica Fuster. La mallorquina ha creat un diàleg entre la seva peça I-Kādo i les quatre creus d’evangelització de l’espai. El festival Entre (ICI) ofereix l’oportunitat de fer un itinerari per llocs de Tànger abandonats o tancats al públic, ara intervinguts per artistes, tant plàstics com sonors.

El festival va per la tercera edició. L’objectiu és donar valor i visibilitat al patrimoni arquitectònic de Tànger i dinamitzar l’escena cultural de la ciutat. Organitzar un festival d’art en una ciutat del Marroc és part d’una acció cultural que requereix el suport d’institucions. En aquest cas, el projecte de Mònica Fuster, I-Kādo, té el suport de l’Institut d’Estudis Baleàrics i del Casal Solleric.

Fuster ha concebut quatre atuells realitzats amb terres autòctones, que contenen oli i espècies, i se situen dins l’espai circular de la torre, acompanyats per la peça sonora que ha realitzat Carlos Moralejo i que, amb un vídeo, genera un espai sensorial. L’artista Izabella Jagiello documentarà les interaccions del públic amb la peça.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 23/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF