Arts escèniques

El Mercat de les Flors impulsa un cicle sobre fer història amb el cos

Hacer Historia(s) portarà 'performances' contemporànies a diferents equipaments de Barcelona

Després de posar el focus en la memòria i el passat, La Poderosa ha decidit virar lleugerament la mirada per fixar-se ara en com es crea història des del present. Per això, el col·lectiu de dansa dedica la tercera edició del cicle Hacer Historia(s) a creacions que reflexionen sobre com el cos es converteix en un arxiu i en com, inevitablement, acaba transformant-se en una eina de transmissió de la història. Impulsat pel Mercat de les Flors, l'Antic Teatre, La Caldera i el Macba, el cicle biennal tindrà lloc fins a l'1 de desembre a diversos equipaments de Barcelona, on s'instal·laran propostes performàtiques que reflexionen sobre temes com l'alteritat, els moviments feministes i la bellesa.

"El cicle va néixer davant la necessitat de fer memòria i entendre d'on venen certs coreògrafs i certs llenguatges de la dansa", explica Bea Fernández, de La Poderosa. Aquesta necessitat va omplir les edicions del 2015 i el 2017, però ara el col·lectiu es trobava que els temes se'ls havien desbordat. "Volíem anar més enllà i parlar de la transmissió de la dansa, de quina manera els coreògrafs i ballarins posen el seu cos a l'escenari per explicar històries i, alhora, per fer història", diu Fernández. És per això que, en aquesta tercera edició, el cicle acollirà performances i espectacles amb un punt en comú: el fet de partir del cos i de la primera persona per crear i fer històries. 

Hacer Historia(s) s'inaugura aquest dijous amb la performance Piezas, arquitecturas y fetiches. Un recorrido por las arquitecturas de la Ribot, a càrrec de Jaime Conde-Salazar. "És una revisió molt fetitxista i subjectiva de la Ribot, feta per algú que va acompanyar-la, va ser-ne un seguidor i va col·leccionar-ne els cartells", destaca Fernández. Aquesta obra serà l'excepció d'un cicle on "tot són peces contemporànies que miren al present" i que compta amb propostes com Zinneke, d'Azahara Ubera, que reflexionarà sobre l'entorn i les organitzacions grupals des dels actuals moviments feministes, i Inventario, memorias de una aspiradora, de Bárbara Bañuelos, una peça que explora la memòria de l'artista i la memòria col·lectiva a partir dels objectes. 

Segons Fernández, la programació d'aquest any s'ha fet buscant "treballs que parlen, reflexionen i es pregunten sobre el cos". Entre les peces que formen el cicle també hi ha  The touching community, una recerca sobre l'epidèmia de la sida a la comunitat de la dansa a càrrec d'Aimar Pérez Galí, i Rojo pandereta, una creació d'Oihana Altube i Javier Vaquero amb El Quixot de referència. A més, Societat Doctor Alonso presentarà Sobre la bellesa, un treball escultòric sobre l'absència de moviment, i Thiago Granato estrenarà  Trança, un viatge sensorial a partir de converses coreogràfiques amb artistes del passat, el present i el futur. "No els hem programat perquè siguin un èxit ni hem buscat els cavalls guanyadors –apunta Fernández–. Hem apostat per peces que creiem que són necessàries avui dia".

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF