RADIACIONS TEATRE ROMEA 21 DE MARÇ
Cultura 23/03/2011

Mentida i manipulació en les Relacions entre polítics i periodistes

Santi Fondevila
2 min
J.M. Pou, Enric Juliana, Julià de Jòdar, Ferran Frauca, Carles Canut i Toni Sevilla, al Romea .

Els polítics i els periodistes especialitzats en informació política tenen en comú la capacitat de reinventar la realitat tot interpretant-la. Entre els uns i els altres es produeix amb el temps un fenomen d'empatia que pot arribar fins a la connivència, i que passa lògicament per l'intercanvi de favors. Probablement per això, Ramon Madaula va estimular un periodista i columnista polític amb notable influència, Enric Juliana, i un escriptor amb pedigrí, Julià de Jòdar, perquè escrivissin una obra de teatre. De l'encàrrec en va sortir Radiacions , una obra densa, ben escrita, però molt literària i poc teatral que dilluns a la nit va tenir en Josep Maria Pou i Toni Sevilla els mestres de cerimònies encarregats de presentar-la en societat. I sort d'ells.

Pensem que la influència del periodista i la popularitat de l'escriptor en temps preelectoral van resultar decisius per omplir completament el Teatre Romea i convocar la plana major de la conselleria de Cultura, encapçalada pel conseller, Ferran Mascarell, a la lectura dramatitzada d'aquesta obra.

Radiacions és un text ambiciós darrere del qual s'amaguen els pensaments del periodista/autor sobre el món polític bolcats en una esplèndida prosa per l'escriptor/autor. Una ficció que reuneix en un lloc simbòlic, el Pont del Petroli de la platja de Badalona, un polític il·luminat i un periodista que són amics d'infància. Un retrobament interessat en un espai geogràfic i mental per on desfilen les seves relacions íntimes i fulletonesques amb una dona i altres records d'un passat comú.

Radiacions vol ser una obra de debat que enfronta un polític ben definit, de caire neoliberal, amb un periodista molt influent i, per això, capaç de manipular l'opinió pública cap als interessos dels que tenen la paella pel mànec, i el mànec, també. Una conversa sense acció. De fet, a l'obra les acotacions son mínimes i tenen a veure amb l'espai sonor, cosa que ve a dir que darrere els grans projectes, per esbojarrats que siguin, hi ha uns interessos concrets dels lobis de poder. En aquest cas, el polític vol vendre la idea d'una central nuclear de tercera generació (no expliquen què vol dir això) a la platja i al costat de la gran ciutat, Barcelona.

Tal com està la situació en aquests moments, el tema és d'allò més actual, però la realitat -l'accident de la central japonesa- desvirtua part del plantejament d'una obra escrita fa mesos. El farcit ideològic de l'obra es resumeix en dues paraules: mentida i manipulació. Un resum gens agraït de l'activitat política i un espai de comunicació interessat per escometre contra Josep Pla en descobrir els seus suposats lligams amb l'alta burgesia dels 60 per construir una central a la platja de Pals. Ves per on, qui ho va impedir va ser l'almirall Carrero Blanco.

stats