Publicitat
Publicitat

HISTÒRIA

La web, que vol promoure la imatge del país, passa de puntetes pel franquisme

La web institucional Marca España obvia la dictadura

Marca España és una iniciativa del govern espanyol que vol mostrar el millor que té el país. La web mitifica alguns monarques, com els Reis Catòlics i els Borbons, i oblida explicar la dictadura franquista

Marca España, que es va presentar el 20 de desembre, vol atreure nous inversors: "I millorar la imatge del país, tant a l'interior del país com més enllà de les nostres fronteres, en benefici del bé comú", segons explica la seva web. La iniciativa depèn del ministeri d'Afers Exteriors i Cooperació i vol mostrar "el millor" d'Espanya. Potser per això, en l'apartat que dedica a la història, obvia 36 anys de dictadura franquista. En canvi, dedica amplis episodis als visigots, a la Reconquesta i als Reis Catòlics. "És un manual tronat, totalment anacrònic i esbiaixat", assegura el catedràtic d'història Borja de Riquer. "Es barregen la improvisació, la deixadesa i els tòpics més tradicionals de la interpretació de la història que fa el nacionalisme espanyol", afegeix.

"És difícil trobar equivalents al projecte Marca España. Però és obvi que la memòria antifeixista està incorporada a la memòria de les institucions a França o Alemanya", explica Alfons Aragoneses, professor d'història del dret de la Pompeu Fabra. Aragoneses, en detectar com explicava la web el passat espanyol, va decidir utilitzar-la a classe com a exemple de manipulació històrica.

Marca España es presenta com una web consensuada, que vol incloure a tothom. Però no es traduirà a cap de les llengües cooficials de l'Estat. El seu responsable, Carlos Espinosa de los Monteros, considera que és molt més interessant que el contingut de la web sigui traduït al francès, al xinès o a l'alemany. "Un dels avantatges del bilingüisme en aquest país és que tots parlen espanyol", va dir durant la presentació.

La "falsa" unificació

Els Reis Catòlics, artífexs de la unió d'Espanya

" La unificada España contaba en 1492 con una potente maquinaria de guerra, una sólida economía, una proyección exterior, una experiencia marinera y exploradora de rutas mercantiles y un notable potencial científico-técnico: matemáticos, geógrafos, astrónomos, constructores navales, forjados en el crisol de tres culturas ", assegura la web. "És força greu que consideri els Reis Catòlics artífexs de la unió d'Espanya i confongui unificació de regnes amb unificació nacional", assegura Borja de Riquer.

Apologia dels Borbons

Amb les monarquies absolutes arriba la pau i l'estabilitat

Marca España explica que amb els Borbons va arribar la pau i el sanejament de la hisenda pública. " Los Borbones fueron ejemplos señalados dentro del reformismo ilustrado europeo. Persiguieron el progreso y la racionalización del país dentro de las concepciones de su tiempo ", anuncia la web de Marca España. "Fa una apologia de les monarquies absolutes", sentencia Riquer. Descriu el segle XVIII com un període de pau i Felip V -el monarca que va enderrocar els austriacistes durant la Guerra de Successió i el responsable del Decret de Nova Planta- com un rei victoriós.

I la dictadura?

Res entre el final de la Guerra Civil i la Transició

Es parla del convuls segle XIX, del segle XX, de la Restauració i es dedica una secció a la República i la Guerra Civil, que acaba amb la frase: " El 1 de abril [del 1939] el último parte de guerra del general Franco da por concluída la contienda ". La història continua el 22 de novembre del 1975 amb la coronació de Joan Carles I. "No hi ha cap referència a la dictadura, als seus crims, a la resistència franquista...", assenyala Aragoneses.

La paraula dictadura sí que apareix, en canvi, en la cronologia de la web. Segons Marca España, en tots els anys que va governar Franco, només hi va haver dues coses destacables: el Pla d'Estabilització (1959) i el nomenament de l'aleshores príncep, Joan Carles, com a successor (1969). Un altre dictador, Primo de Rivera, amb un període de govern molt més breu que Franco, mereix moltes més línies i, fins i tot, una valoració. De moment, l'oficina de Marca España, consultada per l'ARA, no ha volgut argumentar el perquè d'aquest salt en el temps.

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF