Mallorca ha duplicat els rodatges en dos anys

Pedro Barbadillo, director de la Mallorca Film Comission, explica com les bones localitzacions, la llum i l’increment dels incentius fiscals impulsen les productores a venir a rodar a l’illa

L’atractiu de Mallorca com a plató de rodatges no deixa de créixer. En els dos darrers anys, s’ha duplicat el nombre de produccions realitzades a l’illa. Fa uns dies es va acabar de rodar la sèrie de Netflix Turn up Charlie, la història d’un discjòquei britànic fracassat. Com a localitzacions, es varen triar la platja del Mago i Cala d’Or. El shooting a Mallorca va acabar amb una festa amb més de 350 extres a la fortalesa de Pollença, i després l’equip va rodar durant quatre dies més a Eivissa.

D’aquí a un mes comença la producció de Mallorca Files, una sèrie policíaca amable produïda per la BBC. El guió de Dan Sefton desenvolupa en deu capítols trames criminals autoconclusives, entorn de situacions que afecten ciutadans britànics o alemanys, jugant amb els estereotips amb un to còmic.

National Geographic està valorant diferents localitzacions per a la realització d’una sèrie sobre pirateria a la Mediterrània, una part de la qual es rodarà a Malta. El director vol introduir una part del rodatge a Mallorca, però això encara es tramita.

Es va estudiar la possibilitat de rodar a l’illa algunes escenes de Terminator 6, però es va perdre la producció perquè els seus requeriments no s’ajustaven a la normativa. En canvi, sí que s’ha filmat a Madrid, Múrcia i Alacant.

Aquests són alguns exemples dels projectes que gestiona actualment la Mallorca Film Commission, un organisme que depèn de la Fundació Mallorca Turisme, del Departament d’Economia i Hisenda del Consell de Mallorca.

La fundació

Creada el 2010, en la seva primera etapa només va durar dos anys. “Vaig tenir la mala sort de ser contractat sis mesos abans d’acabar una legislatura. Primer va perdre el Pacte aquí i, després, Zapatero. Al final, es va tancar la fundació per un tema de pressupost. En aquesta darrera etapa, es va recuperar l’organisme el 2016, just després de les eleccions. Ara estam treballant en les bases per estabilitzar un sector que pugui perdurar en el temps, crear precedents, prestigi i quedi al marge de la successió de les legislatures”, afirma Barbadillo.

A escala autonòmica, hi ha la Balears Film Commission, que s’encarrega de la promoció exterior, ja que la Mallorca Film Commission treballa en la gestió dels rodatges dins l’illa. Hi ha una Palma Film Office i la Calvià Film Office, que s’encarreguen dels permisos als ajuntaments respectius. A Menorca i Eivissa estan en procés de la institució d’oficines pròpies, i de moment canalitzen els projectes amb la de Balears. Totes les oficines creuen informacions i treballen en xarxa i mantenen reunions cada cert temps, tot i que cada organisme funciona per separat.

La sèrie de la BBC The night manager, del 2015, va ser el rodatge que donà el sus a aquesta nova etapa. Fins llavors, ja s’havia rodat la pel·lícula Cloud Atlas, de les germanes Wachowski, o altres pel·lis alemanyes, però la sèrie de la BBC va posar Mallorca en el mapa com a localització. Barbadillo recorda arribar al metro de Nova York i veure els passadissos plens d’imatges de la fortalesa de Pollença, l’emplaçament principal de la trama. Aquesta sèrie va ser la primera que es va realitzar amb l’incentiu de rodatge, per la qual cosa el 20% del que s’inverteix es torna en forma de desgravació fiscal, un al·licient amb el qual comptaven França o Itàlia. Els atractius de Mallorca són tan estètics com econòmics.

Demanda

Reben una mitjana de tres demandes per dia, de diferents tipus de rodatges. Entre les propostes hi ha des dels curts dels alumnes d’escola fins a superproduccions, publicitat o programes de televisió i entreteniment. La suma de tot això és el conjunt de les produccions, de 250 a 300 anuals. Del volum total, un 50% de les produccions són publicitat, un 25% són programes de televisió i entreteniment, inclosos realities, i la resta és ficció, sèries i films.

A través de la web s’estructuren en diversos apartats i serveis, com localitzacions, permisos o indústries del gremi. Els professionals locals es poden donar d’alta a la web, tant els location managers i line producers com empreses de transport o productores, que donen suport en tot el procés, des de la preproducció fins a la postproducció.

Des de la Mallorca Film Commission treballen en dues direccions: atenen la demanda i en generen de nova. Barbadillo va als festivals de cinema de Cannes, Berlín, Sant Sebastià i Los Angeles. “Allà organitzam trobades i reunions amb gent que comença o està realitzant un projecte i cerca localitzacions i co-producció. Els convidam a venir, cada mes venen un o dos productors, els ensenyam les localitzacions i els posam en contacte amb les empreses d’aquí”.

Mallorca inspires

Del 17 al 20 de setembre, una delegació del Consell, encapçalada per Miquel Ensenyat, anirà a Nova York per fer la presentació de la campanya ‘Mallorca inspires’, per al sector turístic i de la producció audiovisual. En un hotel, amb la xef Maria Solivellas, de Ca na Toneta, acompanyada per les cantants de jazz mediterrani Júlia Colom i Conxa Buika, se celebrarà un sopar i es durà a terme la presentació de Mallorca com a destí i plató, amb l’objectiu d’obrir una línia de relació amb gent del sector del turisme i el cine de Nova York.

Plató internacional

Les produccions es reparteixen a parts iguals entre alemanyes, britàniques i escandinaves. Les grans produccions americanes, com les de Netflix, sumen més que quasi totes les altres quant a ingressos. Per exemple, des de Japó es ve a rodar molta publicitat. I de França l’any passat es va rodar una comèdia sobre el món editorial parisenc, amb Juliette Binoche i Guillaume Canet. La publicitat mou molts de doblers, un rodatge de publicitat pot gastar uns 150.000 euros al dia, de manera que, si dura tres dies, suposa mig milió d’euros. Una pel·lícula gasta molt més, un rodatge són dos o tres milions d’euros, i la sèrie que comença ara, Mallorca Files, deixarà uns 11 milions a l’illa.resentació de la campanya Mallorca inspires, per al sector turístic i de la producció audiovual. A un hotel la chef Maria Solivellas, de Ca na Toneta, acompanyada per la cantant de jazz mediterrani, Júlia colom i Conxa Buika, es celebrarà un sopar i presentació de Mallorca com a destí i plató, amb l’objectiu d’obrir una línia de relació amb gent del sector del turisme i el cine de Nova York.

En un mercat globalitzat, s’han establert els primers contactes amb el gegant asiàtic

El 30 de juliol va acabar el primer rodatge d’una televisió de Pequín, un reality semblant a Españoles por el mundo realitzat en localitzacions com ara platges, carrers del centre de Palma, mercats o pobles. Aquest va ser el primer rodatge xinès important a l’illa. Pedro Barbadillo, el mes de juny, va assistir al Festival de Cinema de Xangai, on va mantenir més de 40 reunions, algunes d’elles amb 5 o 6 productors. Alguns vindran aquesta tardor a l’illa per començar una relació estable amb la producció asiàtica, bàsicament xinesa.“El públic xinès té noves exigències, i cada vegada roden més a fora. Vàrem trobar, curiosament, alguns projectes de dones, tres pel·lícules que estaven encara cercant localitzacions, i vàrem plantejar fer una coproducció xinesa i europea. Es farà un taller de quatre o cinc dies amb guionistes, directores i productores, dones locals i xineses, perquè surtin projectes que puguin interessar en l’àmbit bilateral”, explica Barbadillo.

EDICIÓ PAPER 25/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF