Publicitat
Publicitat

MÚSICA

Hi participaran 82 músics i més de cent cantants i actors

L'OBC i Marion Cotillard fan reviure Joana d'Arc a L'Auditori

Joana d'Arc a la foguera, del compositor suís Arthur Honegger, arriba a L'Auditori amb els 82 músics de l'OBC i més d'un centenar d'actors i cantants. Només es podrà veure avui i diumenge.

"De Joana d'Arc m'ha atret sempre la barreja d'innocència i ànima guerrera. No hauríem d'oblidar que va morir amb 19 anys. Era pràcticament una nena: així i tot, va ser capaç de motivar la gent del seu temps i conduir-la cap a la llibertat". Així s'expressava Marion Cotillard poc després d'arribar a Barcelona per començar els assajos de Joana d'Arc a la foguera . Menuda i d'aparença fràgil, la familiarització de l'actriu francesa amb la donzella d'Orleans va arrencar a l'escola. "Ens explicaven la Guerra dels Cent Anys. Joana d'Arc hi va tenir un paper molt important amb l'alliberament d'Orleans l'any 1428, però poc després va ser cremada acusada d'heretgia. Quan era petita em prenia la seva història amb una barreja de fascinació i incredulitat", va dir l'actriu.

Nascuda l'any 1975 a París, Marion Cotillard va encadenar papers secundaris (Big fish , Taxi , Llarg diumenge de festeig ) fins que l'any 2007 va convertir-se en Édith Piaf a La vida en rosa . La interpretació li va permetre aconseguir el primer Oscar i treballar amb Christopher Nolan, Steven Soderbergh i Woody Allen. Una mica abans de la consagració, l'any 2005, Cotillard es va posar per primera vegada a la pell de Joana d'Arc. "Aquella versió de l'oratori va ser dirigida per Jean-Marc Cochereau -va recordar l'actriu-. Hi tenia molta relació, amb el Jean-Marc. Va morir l'any passat. Li dedicaré les dues representacions de L'Auditori".

Un equip de luxe

Composta l'any 1935 pel suís Arthur Honegger i amb llibret de Paul Claudel, Joana d'Arc a la foguera situa l'heroïna al final de la seva vida, a punt de ser cremada. Mentre espera les flames, fra Domènec -interpretat per Xavier Gallais- llegeix el llibre dels fets principals del periple d'Arc. Passat i present es combinen en una composició que dissabte a les 19 h i diumenge a les 11 h serà dirigida per Marc Soustrot, que per primera vegada es posa al capdavant de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

A dalt de l'escenari hi haurà un total de 82 músics, més de cent cantants i actors -provinents del cor Lieder Càmera, el cor Madrigal i el cor Vivaldi de petits cantors de Catalunya- i deu actors. "L'obra és molt diferent de tot el que he fet fins ara -va assegurar Cotillard-. M'agrada molt formar part de l'orquestra. M'he d'adaptar a la prosòdia i al ritme de l'oratori. És emocionant".

L'obra de Honegger, que inclou instruments tan particulars com les ones Martenot, compta amb el precedent cinematogràfic dirigit per Roberto Rossellini l'any 1954, en què Ingrid Bergman va interpretar la donzella d'Orleans. Més enllà de l'oratori, la vida de Joana d'Arc ha motivat una gran quantitat d'adaptacions cinematogràfiques, entre les quals destaquen la de Carl Theodor Dreyer ( La passió de Joana d'Arc , 1928), la de Robert Bresson ( El procés de Joana d'Arc , 1961) i la de Jacques Rivette ( La donzella Jeanne , 1994). "No he vist cap de les pel·lícules que se n'han fet. És un mètode que no em funciona -va reconèixer Cotillard abans d'esmentar l'última adaptació, Jeanne captive , amb Clémence Poésy-. M'he limitat a observar el personatge històric i real per poder-ne donar la meva pròpia interpretació. La primera paraula que em ve al cap quan penso en Joana d'Arc és fervor". La seva lectura apunta cap a l'apassionament. La donzella d'Orleans està a punt de tornar a encendre's.

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF