MÚSICA
Misc 09/05/2018

L’Auditori es reivindica com a casa de les músiques

La creació d’un festival de música antiga és una de les novetats de la temporada vinent

i
Xavier Cervantes
2 min
Brad Mehldau serà un dels grans protagonistes de la temporada.

BarcelonaL’Auditori de Barcelona és el principal equipament musical públic del país i, de fet, l’Ajuntament el posa com a exemple del que ha de ser un equipament cultural públic. Ho és per infraestructura, per volum de programació i perquè en un mateix recinte aplega sales de concerts, escola superior de música (l’Esmuc) i un dels millors museus de la música d’Europa. Amb tot, les seves potencialitats no sempre són visibles, o no reben l’atenció que mereixen, potser perquè l’activitat de l’OBC i de la Banda Municipal eclipsa una amplíssima i diversa programació musical que no es limita a recollir propostes en gira, sinó que revela una actitud proactiva.

És la casa de les músiques, i així ho evidencia la temporada 2018-2019, amb 16 estrenes mundials, 10 estrenes nacionals, 14 encàrrecs i una aposta decidida per propostes que transcendeixen els límits estilístics. El detall que crida més l’atenció és el retrat d’artista dedicat al pianista de jazz Brad Mehldau, que hi presentarà dos projectes: una col·laboració amb el tenor Ian Bostridge que arribarà a Barcelona just després de la première a Londres, i l’estrena d’un concert per a piano amb l’OBC, fruit d’un encàrrec conjunt de L’Auditori, l’Orquestra Filharmònica de Los Angeles, la Filharmònica de Luxemburg i el London Jazz Festival. “La voluntat és poder seguir fent iniciatives com aquesta, però per tirar endavant projectes tan sofisticats s’han de donar les condicions”, diu el director de programació de L’Auditori, Robert Brufau. En tot cas, sense l’actitud res no seria possible.

Llums d’Antiga

Brufau ha aconseguit establir connexions entre els diferents apartats de la temporada i alhora consolidar la personalitat dels cicles de cambra, música antiga, nova creació (les Sampler Series), pop (Sit Back) i jazz. La principal novetat és la creació de Llums d’Antiga, un nou festival de música antiga del 5 al 16 de febrer en espais històrics com la capella de Santa Àgata, la basílica dels Sants Just i Pastor i l’església de Santa Maria del Pi. “El festival tindrà dos fils conductors: l’absolutisme de Lluís XIV i la reforma luterana”, diu Brufau. Hi actuaran Juan de la Rubia, Lina Tur & Kenneth Weiss, Jean Rondeau, Justin Taylor, Vox Luminis i l’Accademia del Piacere amb Núria Rial. La temporada antiga a L’Auditori tindrà altres punts d’interès com l’inici de la integral de les simfonies de Beethoven a càrrec de Jordi Savall, l’estrena del Rèquiem de Bernat Vivancos en diàleg amb el Rèquiem de Tomás Luis de Victoria, en un concert del RIAS Kammerchor, i la interpretació de l’òpera Marc’Antonio e Cleopatra, de Hasse, que farà l’Accademia Bizantina amb la contralt Delphine Galou i el contratenor Valer Barna-Sabadus.

Brufau destaca la importància central del repertori, i això es nota també en la temporada de cambra, en què el Quartet Casals i Alexander Melkinov abordaran el Quintet amb piano de Brahms, i el Trio Pedrell i Josep Colom recuperaran l’obra inèdita de Robert Gerhard. A més, seguirà el cicle de lieds amb la Schubertíada i no hi faltaran solistes com el flautista Emmanuel Pahud, el pianista Lars Vogt i els violinistes Janine Jansen i Chad Hoopes.

stats