Cultura 03/02/2017

Kentridge o el dibuix crític amb els abusos de poder

La galeria Kewenig mostra l’obra de l’artista sud-africà

C. Ros
2 min
Alguns dels gravats més representatius de William Kentridge i un vídeo d’animació denoten, des de la galeria Kewenig, l’estimació pel dibuix que té l’artista.

PalmaLa finestra de l’Oratori de Sant Feliu, seu de la galeria Kewenig de Palma, ha obert aquests dies una altra finestra a una de les obres més significatives de William Kentridge, un dels grans referents de l’art contemporani. Shadow Procession, títol de la pel·lícula animada que es veu i se sent des del carrer i títol també de l’exposició que segueix a la sala contigua de la galeria, és la primera incursió que va fer l’artista sud-africà en l’animació treballada fotograma rere fotograma. Aquest vídeo de 7 minuts, realitzat el 1999 i que es pot contemplar a Palma fins al primer dia del mes d’abril, va fer part de la gran exposició retrospectiva de Kentridge al MoMA de Nova York, el 2009, i va recórrer algunes de les grans seus de l’art contemporani, com el Museu d’Art Modern de San Francisco, l’Albertina de Viena, el Museu Stedelijk d’Amsterdam o el Museu d’Israel a Jerusalem, entre d’altres.

Shadow Procession, enregistrada en 35 mm i narrativament dividida en tres actes, fa una lectura crítica i a la vegada irònica (característiques de l’obra del sud-africà) del colonialisme i de les aspiracions i els fracassos de les polítiques revolucionàries. William Kentridge, nascut a Johannesburg el 1955, n’és un testimoni de primer ordre i, a través de la seva obra, especialment dels seus dibuixos, que es tradueixen en treballs d’animació, en gravats, en pintures o en tapissos, s’ha convertit en altaveu dels abusos del poder. En el cas de la pel·lícula animada Shadow Procession, l’artista fa servir la tècnica de retallar les siluetes de les figures en paper negre, com a alternativa del dibuix i en un joc de processó d’ombres, com diu el títol de l’obra.

Un gran tapís

Tot i que Shadow Procession és la peça que dona sentit a l’exposició, a l’oficina de la galeria s’exhibeixen diferents conjunts de gravats realitzats per l’artista entre el 2010 i el 2016 que, així mateix, denoten l’expressivitat del dibuix que alterna amb diferents tècniques com el collage. La mostra es completa amb un gran tapís, en què sota el retrat del poder s’estén un mapa del ‘Ministeri de les Colònies’. Amb aquest mapa carregat de retalls de referències històriques, William Kentridge elabora una denúncia de l’actitud dels dominadors envers els dominats.

stats