MÚSICA
Cultura 28/02/2013

La nova Julieta Venegas torna amb 'Los momentos'

La cantant mexicana actua divendres a L'Auditori

Xavier Cervantes
2 min
La cantant mexicana Julieta Venegas comença a L'Auditori de Barcelona, dins del Festival del Mil·lenni, la gira europea de presentació del disc Los momentos.

Barcelona.Julieta Venegas, que va ser mare l'agost del 2010, explica que se sent feliç. L'aclariment és pertinent, perquè Los momentos (Sony, 2013) és un disc "més fosc", no tant per la música com per les lletres de cançons com ara Volver a empezar , Vuelve, Tuve para dar i Te vi . "Jo havia pensat que tenint la meva filla tan petita em donaria per fer cançons alegres, però, en canvi, m'han sortit més reflexives. Ja em sembla bé que sigui així, però és evident que en el disc no hi ha ni alegria ni felicitat", confirma Venegas, que escriu frases com "Tot el que va poder passar es va esvair".

"Quan estava fent el disc vaig veure que les històries anaven cap a una mena d'anhel, cap a alguna cosa que no es tanca, cap a la pèrdua", recorda. Però, en comptes d'atabalar-se amb les possibles raons psicològiques d'aquesta contradicció entre vida i art, la cantant mexicana va entomar la situació amb optimisme. "M'agraden els contrastos en tot el que faig, com ara escriure una lletra molt reflexiva o trista i que la música sigui més divertida", diu. Per exemple, a Volver a empezar es va plantejar quins sentiments experimentaria si no tingués res i de quina manera ho podria explicar sense que fos "una història superdepriment". La solució la va trobar en la música.

El contrast presideix un disc que musicalment és lluminós malgrat la boirina de malenconia que l'acompanya. L'electropop de Julieta Venegas camina amb decisió, combinant "els sons més acústics amb els més electrònics". Aquesta vegada hi suren influències com la de la xilena Javiera Mena i, sobretot, la de la banda sonora de Drive , lapel·lícula dirigida pel danès Nicolas Winding Refn i protagonitzada per Ryan Gosling i Carey Mulligan.

Aquesta banda sonora de Cliff Martinez i, en especial, la cançó Nightcall de Kavinsky s'han convertit en tot un referent de la nova malenconia electrònica amb aromes dels anys 80. "Em va agradar molt, tant la pel·lícula com la música", diu Venegas, que reconeix que Kavinsky va ser "una referència" per concretar el so del disc. "Ens va agradar molt la simplicitat de la base rítmica", assegura. I en el plural inclou Yamil Rezc, que comparteix amb ella la responsabilitat de la producció de Los momentos .

La necessitat de canviar

La publicació del nou disc, que arriba tres anys després de l'anterior - Otra cosa (2010)-, coincideix amb l'inici d'una gira europea que comença demà a L'Auditori de Barcelona, a les nou del vespre, dins la programació del Festival del Mil·lenni. El directe, explica Venegas, tindrà molt a veure amb "la nova etapa" que enceta el disc. "He canviat el grup i farem un xou que no té res a veure amb els concerts que vaig fer l'any passat -explica-. Crec que la meva filla m'ha remogut més que no pensava. Sí, un fill et canvia, però és que creativament m'ha sacsejat molt perquè tenia la necessitat gairebé física d'altres sons, d'altres històries".

La maternitat també li ha condicionat el ritme de treball. "Tenia pensat treure el disc l'any passat, però tenir un fill ho canvia tot. Abans podia escriure i fer un disc en dos mesos, perquè m'hi dedicava 24 hores al dia", recorda. Però al fer Los momentos tenia "el cap en dos llocs". Això sí, diu que va ser "molt maco" poder combinar-los.

stats