ENTREVISTA
Cultura 23/12/2016

Javier Gayoso: "Parlar de la mort del CD encara és massa precipitat"

Director d'Spotify a Espanya

Cristina Sastre
3 min
/ SPOTIFY

PalmaSpotify ha fet de l’ streaming la seva gallineta d’ous daurats. Javier Gayoso, el director de la companyia a Espanya, lidera un vaixell, el de les vendes digitals, que tot just salpar s’ha fet seves dues terceres parts del pastís. La pirateria n’és el principal competidor. A Espanya, potser -diu-, hem estat pirates perquè no teníem altre remei. Ens estam acostumant a pagar per continguts.

El més escoltat del 2016 a Spotify

És l’ streaming la salvació de la indústria musical?

L’ streaming està ajudant, i molt, la indústria musical. La venda de música a Espanya va pujar un 4% durant el primer semestre del 2016, segons el darrer informe de Promusicae. El sector discogràfic va aconseguir durant el primer semestre del 2016 unes vendes totals de 73,5 milions d’euros, una xifra que supera un 4,1% els 70,6 milions que es van comptar en el mateix període de 2015. L’explicació del fenomen té un sol nom: streaming. La conclusió de tot això és aclaparadora: les vendes digitals ja representen el 63,5%, gairebé les dues terceres parts del pastís. Dels 46,7 milions que el sector discogràfic va facturar en música digital, 40,1 es corresponen a l’ streaming i només un 5,5 a descàrregues de cançons o àlbums. Els productes per a mòbils amb prou feines representen 1 milió d’euros. Després dels anys infausts de la crisi, la indústria musical comença a veure la llum, gràcies, per descomptat, a la música per streaming.

La pirateria encara és el taló d’Aquil·les de la indústria?

Sí, sens dubte. La pirateria és el nostre principal competidor. Gràcies a les dades que cada any ens aporten IFPI i Promusicae, podem veure una clara evolució decreixent de la pirateria des que va aparèixer la música per streaming. Aquesta nova manera de consumir música i d’oferir música està fent que els usuaris cada vegada pirategin menys i al final aquesta és la nostra màxima aspiració: tractar d’aconseguir que la pirateria desaparegui tant com sigui possible.

A Espanya li costa pagar per continguts? Creis que aquesta reticència arribarà a trencar-se?

A Espanya pagar per continguts li costa el mateix que a altres països. El que passa és que fins fa poc els espanyols no tenien gaires més opcions que les descàrregues il·legals. De moment, estan endinsant-se en les noves plataformes i coneixent-les, i a poc a poc es va passant a models de subscripció.

Quanta vida li queda, al CD?

Mai se sap. Ara els més melòmans tornen a comprar els seus vinils favorits, per la qual cosa aventurar-nos a parlar de la mort del CD encara és massa precipitat. Allò que és segur és que encara li queda molta vida.

Com creis que evolucionaran els suports per al consum d’entreteniment en línia?

De moment sembla que la tendència s’inclina cap a l’ streaming en tots els seus formats. Al final, els usuaris volen contingut, però no volen carregar a tothora amb ell, sinó disposar del contingut en qualsevol lloc i en qualsevol moment.

Com paga Spotify els artistes?

Spotify dedica el 70% dels seus ingressos totals (publicitat més quotes de subscripció) a pagament de drets d’autor a artistes, segells, discogràfiques i societats de propietaris de drets. Des del seu llançament a Suècia el 2008, Spotify ha proporcionat més de 5.000 milions de dòlars dels Estats Units per als propietaris de drets, inclosos mil milions només en el primer semestre del 2015. La música per subscripció és la font d’ingressos de la indústria de més ràpid creixement. Segons el darrer informe d’IFPI 2016, el 18% dels usuaris d’internet de tot el món paga per un servei de música per streaming, el 2015 només era el 15%.

Quant ha crescut l’audiència mòbil d’Spotify en el darrer any?

L’audiència mòbil és de les més importants per Spotify. Cada any creix més i això és símptoma de com consumeixen música els usuaris, és a dir, a través del seu smartphone en qualsevol lloc.

Spotify i Tinder és una mescla profitosa?

Sí, i tant. La integració d’Spotify i Tinder és total. Els usuaris poden accedir al seu perfil musical a través de Tinder i compartir cançons amb les possibles parelles. És una de les funcionalitats que millor ha anat.

Quin balanç fa Spotify del 2016?

Molt positiu. Continuam sent la plataforma capdavantera a tot el món, amb 100 milions d’usuaris, 40 milions dels quals de pagament, i les nostres expectatives de creixement són molt bones per al 2017.

Quines novetats té previst incorporar Spotify el 2017? Nous mercats a la vista?

Spotify no deixarà d’innovar. Encara que ja estiguem en 60 països i continuam creixent pel que fa a empleats, tenim la mentalitat d’una start up. Quant a mercat i aplicacions, per motius empresarials no et puc revelar gaire cosa, però sí que et recoman que continuïs pitjant el play, com més vegades millor.

stats