ARQUITECTURA

Instal·lacions efímeres, missatges permanents: així ha estat l’Insòlit

L’edició zero del festival entregarà avui els premis del públic i d’un jurat professional

“Amb els tres dies que duim de festival, estam molt contents de la rebuda i del feedback amb el públic; hi ha alguns turistes que queden al·lucinats”, esmenta Pep Rovira, un dels creadors del festival Insòlit, que finalitza avui. Durant quatre dies, els ciutadans de Palma i els visitants han pogut veure intervencions efímeres en quatre patis de Ciutat.

Imaginau-vos caminant per damunt d’uns palets de fusta per endinsar-vos a la mar Mediterrània. Al principi és una passejada amable, però a mesura que ens anam acostant al fons, de cada vegada està més tenyida de vermell, de sang, de les ànimes dels refugiats morts a les aigües de la Mediterrània. Aquesta és la intervenció de M. Clara Riera, Arnau Vergés i Jordi Casas, tres arquitectes de Girona responsables de l’obra instal·lada al pati de Can Verí Galeria Pelaires. Una obra que va més enllà i reflexiona sobre el conflicte de la Mediterrània, el problema dels moviments migratoris i la gent que mor a la mar.

Tots tres ja havien participat en altres festivals efímers com el Temps de Flors de Girona; ara, a Palma, viuen amb intensitat la seva intervenció, fins i tot varen pretendre omplir els gairebé 300 poals de la instal·lació amb aigua de la mar, però no els fou possible. Demà, quan desmuntin, faran arribar els prop de 300 ribells de plàstic amb una pastilla de sabó a un camp de refugiats.

Al pati de Cal Marquès de la Torre, on hi ha el Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears, s’hi troba la instal·lació dels arquitectes catalans Pau Sarquella i Carmen Torres. Hi han regnat els enormes miralls de l’obra, que es mouen amb el vent i fan de reflector, una instal·lació de grans magnituds i conceptual, tot i que més adient per a l’hivern.

Galeria, del portuguès André Vasconcellos, és l’obra del pati de Cal Comte de la Cova, presidida per una composició de camises i texans. Una gran instal·lació impregna aquest pati i construeix espais, arquitectura, amb materials que no són els habituals i sostenibles, com són les peces de roba.

Els alumnes de l’Escola de Disseny de les Balears han fet la seva intervenció a Can Oms amb una obra que pretén pintar l’illa segons el color que la vegin els visitants. Aquesta obra ha anat evolucionant des del primer dia, quan va començar com un projecte en cru.

Tradició i innovació

Juntament amb Pep Rovira, Aina Bigorra i Erik Herrera han estat els artífexs d’aquesta proposta cultural, que no és només un festival d’intervencions en quatre patis de Palma. S’han portat a terme tota una sèrie d’activitats complementàries: conferències sobre territori, tast de vins, raonaments sobre l’arquitectura com a eina de tradició i innovació a càrrec de Jaume Mayol, debats, xerrades, sentiments propis sobre les intervencions exposades, estratègia per a la creació de nous formats, promoure o redescobrir.

El premi del públic

M. Clara Riera, de la intervenció Marenostrum, assenyala que “la part competitiva i intentar ser un referent en el camp de les instal·lacions arquitectòniques i artístiques és un al·licient més d’aquest tipus de festivals i, per què no, intentar guanyar el concurs”.

I és que l’Insòlit lliurarà avui el premi del públic, entre les intervencions més votades pels visitants i el premi del jurat professional, del qual formaran part Jaume Reus, director de l’Arts Santa Mònica de Barcelona; Ignacio Salas, president de la demarcació de Mallorca del Col·legi d’Arquitectes de les Illes Balears, i Júlia Roman, historiadora de l’Art de la UIB.

L’edició zero del festival s’acomiada avui a les 19 hores al Casal Solleric amb l’entrega de premis. Aquesta ha estat una primera prova i, pel que sembla, el resultat farà que pugui haver-hi noves edicions.

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF