ART

Gernació per a una participativa Nit de l’Art

Milers de persones ompliren ahir els carrers del centre de Palma a la recerca de propostes artístiques
El Casal Solleric. / ISMAEL VELÁZQUEZ

Una gernació. Es va tornar a confirmar: la Nit de l’Art és “la darrera revetla de l'estiu ciutadà", vaig sentir que deien alguns vianants. El bon temps i la varietat de propostes artístiques i culturals programades varen fer que la gent sortís al carrer, en massa, petits i grans, locals i estrangers.

El recorregut el començàrem a les set del capvespre al Casal Solleric. Una allau de polítics s’hi concentrava, però curiosament tan sols del partit MÉS (representats pel batle de Palma, Antoni Noguera, i el vicepresident Biel Barceló) i la plana major del PP, amb Biel Company al capdavant. La presidenta Francina Armengol i la consellera Fanny Tur assistiren a una altra convocatòria, la del Consell de Mallorca. El punt de trobada fou al Centre de Cultura Sa Nostra, on es mostrava l’aposta expositiva del departament de Cultura de Francesc Miralles, del PSOE. Mentre les autoritats estaven bocabadades amb les obres d’art, al passeig del Born milers de persones es manifestaven per dir ‘Fins aquí hem arribat’, denunciant la massificació turística de les Illes.

Al Solleric, l’artista Dolors Sampol explicava la seva intervenció a l’aljub del casal: Llum d’oli: estreny l’oliva fins que vessa or entre els seus dits. Seguidament, la comitiva va fer visita oficial a la resta d’exposicions amb les instal·lacions Intransiciones, de Fernando Sánchez-Castillo, i I want to be, de Carmela García. El pati del casal estava presidit per la intervenció d’Equipo Mártir. A propòsit per a la Nit, presentaren un videomapping com si es tractàs d’una làmpada de llàgrimes de grans dimensions fent referència a les d’estil barroc que antigament lluïen cases com les del Solleric; la música, dels Jansky.

Deixàrem la comitiva oficial per continuar el nostre camí. Passàrem per la galeria Kewenig, del carrer Sant Feliu -un dels més transitats-. La capelleta acull obra pictòrica d’A.R. Penck, una dels les figures més destacades de l’art alemany del segle XX. Prosseguírem per Sant Feliu i ens aturàrem a les portasses on el col·lectiu Taca reunia diversos artistes que s’integraven en allò que anomena l’Off de la Nit de l’Art. A la galeria Maior trobàrem l’artista portuguès Pedro Calapez. Els carrers de la ciutat s’omplien de cada vegada de més gent i es dificultava el pas pels carrerons. Els bars, les cafeteries i els restaurants eren també plens a vessar. El públic, a la recerca de poder bravejar de Ciutat i de propostes artístiques.

Guaitàrem a la galeria Pelaires. Les partitures per a instruments de percussió de l’artista Carlos Amorales lluïen a les sales del centre cultural, al pati del qual sonava la música electrònica i en directe dels catalans Bearoid i dels mallorquins El Día Electrico, una activitat organitzada conjuntament amb la Fira B!.

Enfilàrem cap al Museu de Mallorca -tancat- i, a la fi, un descans: el de la guitarra de Toti Soler en concert íntim i exquisit al pati del Col·legi d’Arquitectes de les Balears. L’acompanyava a la veu Gemma Humet, una delícia i tot un relaxament per a una nit d’ebullició.

Continuàrem per visitar altres propostes incloses en l’Off de la Nit de l’Art. Férem aturada a la mostra de grafiters que organitzava Street Art Palma i a Rata Corner, on la il·lustradora María Hesse pintava en directe una de les vidrieres de la llibreria. Passàrem per la plaça Major, plena d’intervencions artístiques tan diverses com dispars i acompanyades d’actuacions musicals. A la Rambla, les floristeries mostraven els grafits acabats de pintar per part de sis artistes en la mostra Fluxos. La plaça del Mercat tornà a ser espai de música i obres al carrer. El CaixaFòrum també era ple de gent, com el carrer Sant Jaume i Jaume III cap a Es Baluard, amb la videoinstal·lació de Juan López. Una nit multitudinària que va fer de Palma una ciutat viva i molt social.

Etiquetes

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF