La Fundació Miró Mallorca reparteix 31.000 euros en premis i beques

L'artista de Palma Mar Guerrero, amb el seu projecte 'The flowers of time', ha estat elegida per fer la residència, formació i participació a The Slade School of Fine Arts de Londres

"La realitat provocada pel covid-19 ens ha fet pensar i plantejar accions enfocades a defensar el sentit de l'art en totes les seves accepcions", apunten des de la Fundació Miró Mallorca, que aquest dilluns ha anunciat els artistes que es beneficiaran dels premis i beques Pilar Juncosa i Sotheby's 2020. Tot i la pandèmia, s'ha decidit mantenir els premis i les beques com l'any passat, amb el mateix pressupost. Juan Escudero García, Mar Gómez Lobón, Anna Berenguer Albero, Natalia Andrea Mejía Murillo, Ángel Núñez Pombo, Ciara Quilty-Harper, Susanna Inglada Heredero i Mar Guerrero Font són els artistes seleccionats per a cada una de les beques que atorga la fundació. Enguany s'han rebut 190 projectes, una xifra que representa un increment de participació de gairebé un 19% respecte de l'any passat.

La beca de residència, formació i participació a The Slade School of Fine Arts (University College, Londres) serà per a Mar Guerrero Font (Palma, 1991), que l’ha merescuda amb el projecte The flowers of time. Consisteix en una instal·lació de treballs gràfics, vídeo i escultura. L’objectiu és investigar els conceptes de naturalesa i artificialitat a partir de tres referències: el recent descobriment de la planta fossilitzada més antiga del món; el creixement de les plàntules que actualment estudia el projecte desenvolupat per la NASA i l'ESA per cultivar plantes a l’espai, i, en tercer lloc, el projecte SpacedOut, un model a escala 1:15.000.000 del sistema solar instal·lat al Regne Unit. També formarà part del projecte una referència bibliogràfica d'una història de ciència ficció de l’escriptor anglès James Graham Ballard.

El premi biennal Pilar Juncosa d'edició 2020, dotat amb 10.000 euros, s'ha atorgat a Juan Escudero García (Bilbao, 1966), que vol fer una estampa a gran format. Per les característiques d’aquest gravat, l’artista també projecta el disseny d’una eina específica per tal de crear l’obra. La peça vol equilibrar dos pols oposats: mostrar l’atzar i la deriva amb precisió i control. La intenció és, segons comuniquen des de la fundació, "manifestar una expressivitat violenta des d’un treball lent, laboriós i pacient". Escudero és llicenciat en Belles Arts i especialitzat en pintura. Després de treballar un temps per la seva empresa d’animació 3D, va tornar a la pintura i es dedicà, sobretot, al gravat. 

A Mar Gómez (Valladolid, 1978) se li ha concedit la beca Pilar Juncosa d’investigació sobre Miró i el seu context artísticocultural, dotada amb 5.000 euros. L’artista vol estudiar els colors i pigments utilitzats per Miró quan va treballar al taller Sert a partir d’una anàlisi fisicoquímica de mostres de tubs de pintura i d’obres d’art de la col·lecció. Per a Gómez, Miró és “un dels pintors més destacats de la història de l’art del segle XX”, però lamenta que les seves tècniques i materials utilitzats han estat poc estudiats. Amb el seu projecte, l’artista farà una aportació en aquest camp d’estudi, que ajudarà a una millor conservació de l’obra de Miró. Gómez fa 21 anys que exerceix de restauradora d’art i museòloga. Es va formar a l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, i ha treballat en diversos museus i institucions a Espanya, Anglaterra, Itàlia, Austràlia i Singapur. 

La beca Pilar Juncosa a un projecte d'Educació Artística, dotada amb 4.000 euros, és per a Esqueixant Miró, una proposta d'Anna Berenguer Albero i Jordi Ferreiro Ouro. L’objectiu és aproximar-se a alguns dels conceptes que conformen l’obra de Miró a través del principi d''esqueixar', partint del cos com a instrument de treball. Es farà un procés de creació col·lectiva amb el docent Jordi Ferreiro i l'artista Anna Berenguer. Ella serà l'encarregada de crear petites peces performatives a partir del treball del cos en relació amb tres eixos: l'espai, el temps i l'escolta.  El projecte està dissenyat en forma de pràctica col·lectiva, la qual es durà a terme a la Fundació, recuperant el concepte d’hort com a ecosistema creatiu. S’exploraran diferents exercicis com a generadors de l’accident que donarà pas a la creació.

La Fundació Miró Mallorca ha concedit dues beques de residència, formació i participació en la Casa de Velázquez de Madrid. Així, Natalia Andrea Mejía (Bogotá, 1990) desenvoluparà el projecte Capas Latentes. Amb aquest, l'artista qüestiona i cerca el lloc que habita segons les capes d’informació que marquen l’experiència de la ciutat. A partir de la investigació cartogràfica, aprofundirà en la memòria històrica i simbòlica d’esdeveniments importants que han transformat les ciutats de Bogotà i Madrid. A més, cercarà relacions i correspondències entre ambdós espais mitjançant la superposició de cartografies de diferents èpoques.
 
L'altra beca de residència és per a Ángel Núñez Pombo (Madrid, 1969), que va estudiar a la Universitat Complutense de Madrid i va continuar els estudis de postgrau en el departament de pintura de Wimbledon School of Art a Londres i en el de pintura de Virginia Commonwealth University als EUA. No ha deixat de formar-se en l'àmbit artístic, crític i teòric, i el seu treball es troba en diverses col·leccions privades i en les col·leccions permanents del Centro Galego de Arte Contemporanea (CGAC), al Centro-Museo Vasco de Arte Contemporáneo de Vitoria-Gasteiz (Artium), Acadèmia d’Espanya a Roma i la col·lecció Metrònom, entre d'altres. 
 
Ciara Quilty-Harper (Surrey -Inglaterra-, 1990) i Susanna Inglada Heredero (Banyeres del Penedés, 1983) han estat les artistes triades per participar en els cursos dels Tallers d'Obra Gràfica de Joan Miró. Quilty-Harper, il·lustradora irlandesa-britànica que actualment treballa a Barcelona, sempre ha treballat amb les seves mans, amb dibuixos, estampació, tèxtils i gravat. Les seves inspiracions venen del cinema, colors naturals i cultures antigues. La feina d’Inglada Heredero, catalana que viu i treballa a Amsterdam, trasllada la pintura o dibuix de la paret a terra i a l'espai, d'una manera dinàmica i activa que dona sensació de moviment.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF