Publicitat
Publicitat

CINEMA

El certamen creat per Robert Redford és la pista d'enlairament de films molt esperats

El Festival de Sundance, molt més que el bressol del cinema 'indie'

Durant molt anys el Festival de Sundance va ser el lloc on es descobrien cineastes independents com Richard Linklater. Avui és també el lloc on Linklater estrena el seu nou i esperat film, Before midnight.

"Perdràs l'avió", li deia ella, mentre es movia i cantava al ritme del Just time de Nina Simone. "Ja ho sé", responia ell, i somreia mentre la imatge es fonia. Demà, a l'Eccles Theater, un cinema dels afores de Park City, 1.270 espectadors sabran què va passar amb el Jesse i la Celine després d' Abans de la posta ( Before sunset , 2004). El Festival de Sundance estrena en primícia Before midnight , el nou film de Richard Linklater, que s'ha reunit nou anys després amb Julie Delpy i Ethan Hawke per continuar una història d'amor que va començar el 1995 amb Abans de l'alba ( Before sunrise ).

Fa 22 anys el primer llarg d'un desconegut Linklater, Slacker , participava en la secció dramàtica del Festival de Sundance. Avui, convertit en un dels autors més prestigiosos i versàtils de la seva generació, Linklater torna al festival a presentar un dels films més esperats de la temporada. Sundance ja no és únicament el planter per excel·lència del cinema indie nord-americà, el lloc on descobrir de primera mà els nous Tarantino, Paul Thomas Anderson i Alexander Payne. Des de fa uns anys, també és l'escenari en què s'estrenen en seccions paral·leles alguns films que marcaran l'any, i que aprofiten la concentració de mitjans i distribuïdors per presentar-se en societat. En aquest cas, els programadors són més flexibles amb el codi d'etiqueta indie que a la competició i, de vegades, fins i tot s'hi esmuny una mica de glamur. Glamur indie , això sí.

Scarlett, Nicole i Naomi

Per Sundance desfilaran aquest any Joseph Gordon-Levitt i Scarlett Johansson, els dos protagonistes de Don Jon's Addiction , el debut de Gordon-Levitt com a director, sobre un Casanova modern addicte al sexe que vol deixar el vici. Un altre títol farcit de cares conegudes és el thriller psicològic Stroker , debut nord-americà d'un estilista de la violència, el coreà Park Chan-Wook -el director d' Old boy -, que compta amb Nicole Kidman i Mia Wasikowska en dos dels papers principals. A Two mothers , que adapta un relat de Doris Lessing, dues amigues de tota la vida -Naomi Watts i Robin Wright- s'enamoren del fill de l'altra. I a Very good girls , les joves Elisabeth Olsen i Dakota Fanning són molt menys originals i, simplement, s'enamoren del mateix noi.

Entre els documentals més destacats hi ha el debut com a director de Dave Grohl, el líder de Foo Fighters i antic bateria de Nirvana, que reconstrueix a Sound city la història de l'estudi de gravació on la seva primera banda va enregistrar Nevermind , un temple del so analògic per on també van passar Neil Young i Johnny Cash, entre molts d'altres.

Fa uns anys, que una sèrie s'estrenés a un festival hauria sigut impensable. Però llavors, autors com Martin Scorsese, Gus van Sant i Michael Mann no es deixaven estimar per la pantalla petita com ara. L'últim nom a afegir-s'hi és Jane Campion, que a Sundance presentarà la sèrie australiana de set hores Top of the lake , on Elisabeth Moss (la Peggy de Mad Men ) és una detectiu que investiga la desaparició de la filla adolescent d'un rei de la droga. I a The look of love es torna a reunir l'equip de 24 hours party people : Steve Coogan davant de la càmera i Michael Winterbottom al darrere.

Independents de la vella escola

Entre tots aquests noms de traca i mocador, a Sundance també hi haurà espai per al cinema independent de la vella escola. És el cas d'Andrew Bujalski, el director més interessant sorgit del moviment Mumblecore, que a Computer chess relatarà com uns nerds dels anys 80 intenten crear el programa d'escacs definitiu. La directora de la recent L'amic de la meva germana , Lynn Shelton, presentarà Touchy Feely , sobre una massatgista amb fòbia al contacte (Rosemarie DeWitt). I nou anys després de deixar bocabadat Sundance amb la brillant Primer , Shane Carruth tornarà al festival amb el seu segon llarg, Upstream color .

Els llibres que ens fan grans