Publicitat
Publicitat

Música

El Festival de Peralada tanca la 27a edició amb 21.000 espectadors i una ocupació mitjana del 90%

El tenor alemany Jonas Kaufmann serà una de l'estrelles de l'any que ve

El grup Manel va posar dissabte el punt final a la 27a edició del festival de Peralada (Alt Empordà), que durant un mes ha portat a l'escenari noms internacionals de la dansa, la lírica i la música clàssica, acompanyats de propostes de pop, rock i folk. El director del festival, Oriol Aguilà, explica que sempre intenten arriscar per aconseguir portar grans espectacles que sorprenguin el públic. Durant aquesta edició, més de 21.000 espectadors han assistit com a públic a alguna de les propostes i l'ocupació mitjana dels espectacles ha estat del 90%, sis punts més que l'any passat. Aguilà considera que aquestes xifres són "molt satisfactòries". Per a l'edició de l'any que ve, el festival ja ha confirmat la presència del tenor alemany Jonas Kaufmann, que actuarà a Peralada el 3 d'agost, dos anys després de l'anterior recital al festival empordanès.

El director del festival ressalta que Peralada es consolida com a un dels esdeveniments culturals de l'estiu més importants, tant per ser "el marc de solistes i formacions de prestigi internacional" com per la seva "incansable tasca en l'enriquiment de la cultura lírica i coreogràfica". "Som el festival de referència en òpera, i també destaquem per l'aposta en dansa", diu Aguilà.

El festival va començar el 13 de juliol i ha abaixat el teló aquest dissabte amb la festa de la música. Al llarg de cinc setmanes, Peralada ha celebrat el bicentenari del naixement dels grans compositors Giuseppe Verdi i Richard Wagner. També s'ha afegit a la celebració de l'any Espriu dedicant l'òpera Rèquiem de Verdi a la memòria de l'escriptor i poeta català. L'homenatge a Espriu va anar més enllà del recinte del festival, arribant fins al teatre El Jardí de Figueres a on es va representar La Pell Eixorca.

Dansa i òpera

Aguilà explica que estan "especialment orgullosos" de la presència del ballet de Montecarlo amb el 'Llac dels Cignes' i de l'estrena absoluta de l'òpera 'WOW!' d'Alberto García Demestres. També destaca com a proposta per recordar l'estrena a l'estat espanyol de la primera òpera que va estrenar Richard Wagner: 'Das Liebesverbot' (La prohibició d'estimar).

En aquesta 27a edició han passat pel festival la soprano Sondra Radvanovsky que ha protagonitzar una gran nit d'òpera amb 'Norma', de Bellini. Un altra de les grans protagonistes ha sigut la soprano Eva-Maria Westbroek amb una doble actuació. La primera va ser en el concert inaugural del 'Rèquiem' de Verdi i uns dies després va ser Isolda en el concert wagnerià de l'Orquestra Simfònica del Teatre Mariinski de Sant Petersburg, dirigida pel Valery Guerguiev.

Per motius de salut dels artistes, han hagut de cancel·lar dos espectacles, el concert que havia d'oferir Gloria Gaynor i el recital del tenor David Alegret, en homenatge a Benjamin Britten en el centenari del seu naixement.

L'efecte de l'alta velocitat

El director del festival ha assegurat que ha començat a notar "l'efecte TAV" perquè han rebut més visitants de les ciutats connectades per l'alta velocitat. Per això preveuen continuar potenciant les presentacions i campanyes d'informació a París i Madrid.

Segons l'estudi que va encarregar el festival a Deloitte durant l'edició del 2012, l'impacte econòmic que genera el festival s'ha xifrat en 12,2 milions del PIB en la totalitat de l'Estat, i 11,2 milions del PIB per a l'economia catalana (el 0.01% del PIB a Catalunya). L'organització del festival contribueix al manteniment de 276 llocs de treball equivalents anuals a Espanya, dels quals 255 tenen el seu origen a Catalunya. El Festival Castell de Peralada, de gestió privada. Compta amb un 6,5% de subvenció pública respecte al pressupost i genera 1,3 milions d'euros de retorns fiscals a Espanya. Es desglossen en 0,56 milions d'euros en concepte d'IVA, 0,18 milions d'euros en concepte d'impostos de Societats i 0,6 milions d'euros d'IRPF.

Els llibres que ens fan grans